انتشارات میراث مکتوب ویرایش جدیدی از کتاب «التعریف بطبقات الامم» نوشته قاضی صاعد آندلسی را منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ این کتاب پیش از این در سال 76 توسط انتشارات میراث مکتوب با 336 صفحه و مقدمه، تصحیح و تحقیق غلامرضا جمشیدنژاد منتشر شده است که قرار است ویرایش جدیدی از آن توسط این ناشر به چاپ برسد. این ویراست کتاب را هم جمشیدنژاد انجام خواهد داد.

«التعریف بطبقات الامم» کتابی با نثر عربی است که تاریخ جهانی علوم و دانشمندان را تا پایان قرن پنجم هجری روایت می‌کند. این کتاب حدود هزار سال پیش توسط قاضی صاعد اندلسی نویسنده و محقق مسلمان (420 تا 462 هجری قمری) نوشته شد. این کتاب پیش از این توسط لویس شیخو و رژی بلاشر شرق‌شناس و مترجم فرانسوی قرآن کریم تصحیح شده است. بلاشر نسخه تصحیح و بازگردانی شده به زبان فرانسوی این کتاب را در سال 1935 منتشر کرد.

قاضی صاعد اندلسی، فیلسوف، مورخ، پایه‌گذار مکتب ویژه در تاریخ نگاری اسلامی و مؤسس رصدخانه طلیطه (تولدو) در قرن پنجم هجری قمری بوده است. او مولف آثار مکتوب فراوانی بوده است که هیچ کدام از آن‌ها جز کتاب «التعریف بطبقات الامم» به دست نیامده است. تحقیق و تصحیح جمشیدنژاد برای اولین ویرایش این کتاب، حدود 5 سال زمان برد که در نهایت توسط انتشارات میراث مکتوب منتشر شد.

این کتاب در زمینه تاریخ جهانی علوم، دانشمندان ملل مختلف و روشی رده بندی علوم، از دیگر نمونه‌هایی مانند الفهرست ابن ندیم و اخبار الحکمای قفطی و عیون الانباء ابن ابی اصیبعه، در جایگاه بالاتری قرار دارد. آندلسی در این کتاب، رویکردی خاص به مقوله علم دارد که بر پایه آن می‌توان این کتاب را در رده کتاب‌های تاریخ علم قرار داد.

مراحل پایانی اعمال ویرایش دوم کتاب در حال حاضر توسط غلامرضا جمشیدنژاد در حال انجام است و این پژوهشگر نسخه ویراست دوم کتاب را بعد از آن، به انتشارات میراث مکتوب خواهد سپرد.