شیراز - خبرگزاری مهر: شهروندان شیرازی با عبور از زیرپلهای عابر پیاده تصادفات مرگبار را به جان می خرند اما حاضر نیستند برای حفظ سلامتی خود هم که شده از روی این پلها عبور کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرد جوان زیرپل عابر پیاده ایستاده و قصد دارد در میان انبوهی از خودروها عرض خیابان را طی کند.

سرعت خودروها آنچنان بالاست که اجازه عبور را به مرد جوان نمی دهد و به همین خاطر مدت زمان عبور این عابر پیاده آنقدر زیاد می شود که اگر زحمت عبور از روی پل را به خود می داد خیلی زودتر به طرف دیگر خیابان رسیده بود.

در خیابانی آن طرف تر فردی دیگر توانسته زیرپل عابر پیاده خود را به نیمه خیابان برساند و در وسط بلوار درحال کلنجار رفتن با نرده هاست. با هزار زحمت از روی نرده ها به طرف دیگر می پرد اما همچنان نیمه دیگر خیابان را باید طی کند.

عکسها تزئینی است

حکایت پلهای عابر پیاده و شهروندان شیرازی همیشه شنیدنی است، شهروندانی که در گذشته مدعی بودند که عبور از پله های عابرپیاده برای مردم دشوار است و به همین خاطر از روی آن عبور نمی کردند امروز هم با وجود اینکه پلها در برخی نقاط شهر مکانیزه شده بازهم از روی آن عبور نمی کنند.

در شهر فرهنگی شیراز مردم با عبور از زیر پلهای عابرپیاده مرگ را به جان می خرند اما از روی پل عبور نمی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون پلهای عابر پیاده در سطح این کلانشهر گفت: با توسعه شهرها و معابر شهری و به دنبال آن با وقوع تصادفات، مسئولان مربوطه بر آن شدند که امور ترافیکی را سامان دهند از این رو نسبت به ایجاد پلهای عابر پیاده اقدام شد.

مهدی خانی افزود: متاسفانه شهروندان به علائم ترافیکی در سطح شهر توجهی ندارند و به دنبال آن شاهد وقوع حوادث رانندگی هستیم.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: هر معبری که خطر ساز باشد شهرداریها موظفند در آن منطقه پل هوایی چه مکانیزه و چه غیر مکانیزه احداث کنند و در این راستا دو الی سه مورد پله برقی و دو الی سه مورد نیز آسانسور در شیراز برای پلهای هوایی وجود دارد.

خانی در پاسخ به این سئوال که "چرا به غیر از پلهای هوایی زیرگذرهای خیابانی برای عابران تعریف نمی شود"، عنوان کرد: به خاطر اینکه وضعیت تاسیسات زیرزمینی شهر شیراز مناسب نیست و به دلیل اینکه هر دستگاهی به هر دلیل اقدام به حفاری و شهر را دچار گرفتاری کرده فعلا به سمت پل هوایی رفته ایم زیرا این کار با وضعیت شهر سازگاری بیشتری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهروندان از همین تعداد پلهای سطح شهر نیز استفاده نمی کنند، بیان کرد: در سطح شهر شیراز شاهد هستیم که برخی از تصادفات در زیر همین پلها رخ داده و مردم رغبتی برای استفاده از این پلها ندارند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه برای استفاده شهروندان از پل عابر پیاده نیاز به فرهنگسازی احساس می شود، بیان کرد: ما تصور داشتیم که عدم استفاده مردم از پلها هوایی عابران پیاده به خاطر مکانیزه نبودن آنهاست اما در برخی از نقاط شهر برای این پلها پله های برقی نصب شده اما بازهم مردم خطر را به جان می خرند و از پلهای مکانیزه استفاده نمی کنند.

خانی عنوان کرد: لزومی ندارد که انسان جان خود را در خطر انداخته و از زیر پل عابر پیاده عبور کند و در خصوص استفاده شهروندان از این پلها باید همگان به خصوص رسانه ها ورود کرده ونسبت به آگاه سازی برای استفاده از این پلها اقدام کنند.

در این رابطه رئیس پلیس راهور فارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از مشکلات ترافیکی شهر شیراز مربوط به عابران پیاده است، بیان کرد: عابران پیاده یا از پلهای هوایی استفاده نمی کنند یا قوانین را مورد بی توجهی قرار می دهند.

سرهنگ محمدرضا ضیائی توضیح داد: در برخی خیابانهای شیراز شاهد وقوع حوادث رانندگی در زیرپلهای عابر پیاده یا چند متر دورتر از پلها هستیم و این نشان می دهد که فرهنگسازی در زمینه استفاده از پلها عابر پیاده صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه مردم شهر شیراز از پلهای عابر پیاده استفاده نمی کنند، یادآورشد: در عین حال یکی از مشکلات این است که برخی از پلهای عابر پیاده غیرمکانیزه هستند و این امر برای افراد ناتوان و سالمندان مناسب نیست زیرا بالا و پایین رفتن از پلها برای آنها دشوار است.

وی تاکید کرد: در این راستا شهرداری باید به سمتی حرکت کند که این بهانه را از عابران پیاده بگیرد البته درست است که هزینه ها بالاست اما مکانیزه شدن پلها نیز ضروری محسوب می شود.

رئیس پلیس راهور استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در برخی از خیابانهای شیراز مانند چهاراره پانزده خرداد و میدان نمازی نیاز به نصب پل داریم، بیان کرد: عنوان می شود که برخی از مناطق کم عرض و یا برخی دیگر منطقه تاریخی است به همین خاطر اجازه نصب پلهای عابر پیاده داده نمی شود و در این خیابانها که امکان نصب پل نیست نیز شاهد بیشترین ترافیکها هستیم.

سرهنگ ضیایی تصریح کرد: شهرداری موظف است در هرکجا که کمبودی در مورد نصب پل عابرپیاده وجود دارد اقدام کند و در این راستا نیز تعدادی مکان شناسایی شده که تا در آینده ای نزدیک اقدامات واگذاری آن انجام می شود.

به گزارش مهر، برای شهر فرهنگی مانند شیراز شایسته نیست که شهروندان رفتارهای غیرفرهنگی این چنینی را در سطح خیابانها در پیش گیرند و در عین حال شهرداری نیز باید نسبت به مکانیزه کردن گسترده پلهای عابران در سطح شهر اقدام کند تا جای توجیهی برای استفاده نکردن از این پلها باقی نماند.

............................

گزارش: هژیر فتحی