خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: با وجود تدابیر امنیتی شدید در آمریکا، معترضان به نظام سرمایه داری در روز تولد یکی از چهره های درخشان مبارز سیاه پوست آمریکا با آمدن به خیابانها اعتراض خود را به اوضاع نابسامان اقتصادی و بی عدالتی در این کشور اعلام کردند.

جنبش تسخیر وال استریت هنگامی آغاز شد که گروهی از مردم در مرکز تجاری نیویورک در اعتراض به نابرابری های گسترده و فساد در سطوح بالا، تجمع کردند. با وجود مانع تراشی های پلیس و دستگیری‌های گسترده، جنبش "تسخیر" اکنون به دیگر شهرهای بزرگ آمریکا نیز رسیده است. 

رسانه های آمریکایی از ادامه تظاهرات ضد سرمایه داری در آمریکا و بازداشت 6 فعال جنبش تسخیر در سان فرانسیسکو که خواهان پایان ایفای نقش بانک "ولز فارگو" در تخلیه و ضبط خانه های مردم بودند، خبر دادند.

گفته می شود که معترضان با شرکت در راهپیمایی های مسالمت آمیز درصدد محکوم کردن اقدامات پلیس و به خشونت کشیده شدن تظاهرات آرام در سراسر آمریکا هستند.

معترضان پیش از درگیری با پلیس با برپایی چادر خواهان دیدار با "جان استامپ" مدیر عامل بانک ولز فارگو بودند که پلیس مانع رسیدن آنها به اهدافشان شد.

همچنین شنبه گذشته با وجود آنکه فعالان جنبش تسخیر اوکلند درایالت کالیفرنیا تظاهرات مسالمت آمیزی را مقابل سیتی هال برگزار کردند، اما پلیس دو معترض به نظام سرمایه داری را که نارضایتی خود را از اقدامات وحشیانه پلیس اعلام کرده بودند، بازداشت کرد.

رسانه های آمریکایی از تدابیرامنیتی  شدید و کنترل پلیس بر معترضان و تلاش برای متفرق کردن جمعیت معترضان به نظام سرمایه داری خبر می دهند.

همچنین در پی بازداشت دو معترض دیگر در شهر اوکلند شمار افراد بازداشت شده از زمان شکل گیری جنبش تسخیر در سپتامبر گذشته تاکنون به 5 هزار و 900 نفر رسید. 

البته نکته جالب این است که با وجود سرکوب شدید معترضان در آمریکا هم اکنون دامنه اعتراضات به نظام سرمایه داری به اکثر شهرهای آمریکا رسیده و این جنبش الهام بخش تظاهرات در استرالیا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، ایرلند، پرتغال و دیگر کشورها بوده است.

رهبران ائتلاف "رویای تسخیر" روز گذشته در روز تولد "مارتین لوتر کینگ" خواستار برگزاری تظاهرات خارج از13 بانک فدرال رزرو در سراسر آمریکا دراعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و بی عدالتی در این کشور شدند.

آسوشیتد پرس در همین حال گزارش داد: معترضان جنبش تسخیر شیکاگو ساعت 15 در بانک فدرال رزرو شیکاگو گردهم آمده و اعتراض خود را به برگزار نشدن تظاهرات مسالمت آمیز و شهریه های سنگین دانشجویان اعلام کردند.

مارتین لوتر کینگ رهبر پرنفوذ جنبش حقوق مدنی جهان و از چهره های درخشان مبارز سیاه پوست آمریکا بود که به سبک گاندی وارد مبارزه مدنی شد و چنان فصیح و شمرده سخن می‌گفت که تاریخ آمریکا چنین صدایی را به یاد ندارد.

لوترکینگ در 15 ژانویه سال 1929میلادی در آتلانتا به دنیا آمد. در پی بازداشت رزا پارکس، زن سیاهپوستی که با بلند نشدن از روی صندلی یک اتوبوس عمومی برای یک سفیدپوست زندانی شد، کینگ رهبری جنبش تحریم سیاهپوستان را برعهده گرفت و به‏‏ عنوان یک فعال مبارز با تبعیض نژادی در سراسر ایالات متحده آمریکا شهرت یافت.

لوترکینگ در سال 1957 به‌همراه 60 رهبر سیاهپوست دیگر سازمانی را تاسیس کرد که بعدها به کنفرانس رهبران مسیحی جنوب شناخته شد. وی در مبارزه علیه نژادپرستی از تعالیم مسیح و مهاتما گاندی پیروی می‌کرد.

اوج فعالیتهای مبارزاتی مارتین لوتر کینگ در دهه 1960 و برای تصویب قانون حقوق مدنی بود. وی در سال 1963  در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاهان که در برابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشنگتن دی ‌سی برگزار شد، معروفترین سخنرانی خود را به‌ نام "رویایی دارم" انجام داد که از مهمترین سخنرانی ‌ها در تاریخ آمریکا به ‌شمار می‌آید.

 لوتر کینگ در این سخنرانی، که در آن عبارت رویایی دارم تکرار می ‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسانها را به چشم ببیند.