سنندج - خبرگزاری مهر: همزمان با ایام هفته هوای پاک چهار نهال به یاد شهدای محیط بان کردستان در سنندج کاشته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت شهرداری سنندج، اداره کل حفاظت محیط زیست و بنیاد شهید استان کردستان و همزمان با ایام هفته هوای پاک چهار نهال به یاد چهار شهید محیط بان استان با حضور مسولان و خانواده معظم شهدا کاشته شد.

این چهار نهال با دست خانوادهای  شهیدان  احمدی نژاد، معمر مرغوبی، کمال حسین پناهی و مسعود علیخانی از شهدای محیط بان کردستان که در اسفند 89 کردستان در پارک سوم خرداد سنندج کاشته شد.

شهردار سنندج در ابتدای این مراسم گفت: یکی از معضلات اصلی شهرهای غرب  کشور از جمله سنندج در چند سال اخیر آلودگی هوا  و وجود ذرات  معلق در هوا است که شهرداری سنندج برای مقابله با این موضوع اقدام به  کاشت نهال کاری و توسعه فضای سبز کرده است.

مهدی حسام شریعتی افزود: افزایش آلودگی در غرب کشور در این مدت موجب گسترش بیماری های ریوی برای شهروندان شده است بنابراین  باید متولیان امر با مشارکت مردم و به دور از تشریفات برای مقابله با این معضل اقدام جدی انجام دهند.

وی اظهار داشت: شهروندان در توسعه و نگهداری فضاهای سبز شهری و افزایش نهال کاری نقش محوری دارند که باید شرایط برای حضور و مشارکت آنها در این بخش بیشتر شود.

شهردار سنندج بیان کرد: شهرداری سنندج با تمام توان و امکانات و همچنین نیروی انسانی خود برای مقابله با این معضل به صورت شبانه روزی در تلاش است که توسعه چشمگیر فضای سبز شهری در سال جاری مهر تائیدی بر این موضوع  است.

حسام شریعتی گفت: هوای پاک بدون محیط پاک ممکن نیست، بنابراین پشتیبانی و حمایت  دستگاه های متولی از سازمانهای مردم نهاد در این زمینه بسیار مهم است.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در این آئین گفت: شهرداری سنندج در توسعه فضای سبز و نهال کاری در سال جاری اقدامات ارزنده ای انجام داده است که تداوم آن در پایداری هوای پاک بسیار تاثیرگذار است.

ناصح قادری اظهار داشت: بسیاری از گازهای مسموم و خطرناک در سطح شهر توسط درخت ها و فضای سبز شهر جذب  و تصویه می شود.

 وی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری سنندج برای کاهش تردد خودروهای تک سرنشین و کاهش آلودگی شهر بسیار لازم و ضروری خواند و خواستار توجه بیشتر مدیران شهری به این مهم شد.

وی افزود: فرهنگ سازی توسعه فضای سبز و نهال کاری از سوی شهروندان و تشویق هر فرد به کاشت یک نهال در این زمینه بسیار ارزشمند است که لازم است رسانه های جمعی در این عرصه تلاش بیشتری داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان بالابردن میزان مشارکت شهروندان و تعامل شهرداری سنندج با محیط زیست و منابع طبیعی را در تداوم هوای پاک بسیار موثر دانست و بر آن تاکید کرد.

 مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان، اقدام به کاشت این چهار نهال را به یاد شهیدان این مرز و بوم اقدام فرهنگی قابل تحسینی خواند و خواستار کاشت نهال در سطح استان به یاد تک تک شهیدان این منطقه شد.

محمد سلیمانی خون شهیدان را آب حیات و مایه عزت و آبروی ایران اسلامی خواند و تلاش برای درونی کردن فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ماندگاری آن را در جامعه یک امر ضروری بیان کرد.