به گزارش خبر نگار خبر گزاري مهر ، اين استاد دانشگاه با اشاره به حوزه هاي موثر در تحكيم وشكل گيري انديشه هاي مشروطه ، نقش علما و انديشمندان شهر هاي تهران ، اصفهان ، تبريز و نجف را در شكل گيري نهضت مشروطه موثر تو صيف كرد و گفت: بحث تمدن اسلامي و مقابله آن با غرب بيشتر در اين چهار حوزه در دوره نخست مشروطيت مطرح مي شود .
بنابراين گزارش ، او با بيان اينكه چيزي به عنوان شكست درخود نهضت مشروطيت ديد ه نمي شود ، تاكيد كرد: چالش اصلي اي كه در مشروطيت بوجود آمد در حوزه نظام سازي آن و بويژه تدوين قانون اساسي بود .
وي آنگاه با بيان اينكه مشروطيت توان درك ايرانيان را از شرايط روز گار چند برابر كرد، گفت : مردم ايران پس از اين واقعه در يافتند كه غرب يك مفهوم دست نيافتني نيست و مي توان به مفاهيم آن دست يازيد .
دكتر نجفي آنگاه با تقسيم بندي گروههاي مختلف سياسي در دوران مشروطه و بررسي نظريات آنان نسبت به موضوع تمدن گذشته ايراني و اسلامي گفت: برخي از اين مشروطه خواهان بر اين عقيده بودند كه در تمدن گذشته ايراني موضوع قابل توجهي وجود ندارد و اگر نهضت و انقلابي به راه افتاده است در واقع نفي تمدن گذشته است .
وي افزود : برخي نيزاگرچه بر وجود تمدن بزرگ اسلامي در پشت سر و لزوم احياي آن اشاره داشتند اما معتقد بودند ، بايد دستاورد هاي فلسفه سياسي غرب را به درك جامعه ازسنت ضميمه كرد .
اين استاد دانشگاه آنگاه با اشاره به اينكه در ميان احتجاجات مشروطه خواهان سنت و ارجاع به گذشته بخش مهمي را به خود اختصاص مي دهد، تاكيد كرد : در ميان رسايل مشروطه مي توان به دو گونه رساله مشخص اشاره كرد ؛ در رسايل روياگونه ، گرايش سطحي و نوعي غرب گرايي منحط ديده مي شود و تصور اين است كه ايران با پذيرش معيار ها و اصول غربي مي تواند يك شبه ره صد ساله را بپيمايد .
او از رسايل شيخ وشيوخ هم به عنوان بخش ديگري از اين رساله ها ياد كرد و با اشاره به اينكه اينگونه رسايل مناظرات پيران و جوانان را توصيف مي كند ، گفت : در واقع در اين رسايل ، شيخ نماينده تفكر سنتي است و شيوخ نماينده تفكر جديد . شيخ نسبت به مفاهيم جديد ابراز ترديد مي كند و به مقابله با تمدن غربي مي پردازد .
نجفي آنگاه با اشاره به حضور شق سومي در اين ميان كه معتقد به متزلزل بودن پايه هاي تمدني غرب بوده اند ، گفت : بر اساس اعتقاد اين گروه مدنيت ايده آل را تنها مي توان در اسلام يافت وتمدن غرب نمي تواند در آمال اسلامي جايي داشته باشد .
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه افرادي كه به بحث تمدني اسلامي نزديك شدند نه تنها انسان غربي را برتر نديدند ، بلكه در نوشته هاي خود با جسارت بيشتر ي بر اين گونه فرهنگ تاخته اند، وجود رگه هايي كم رنگ از بحث تمدني در رسايل مشروطيت را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته جنگ مشروطه با استبداد ، هيجانات ملي ، فقدان مراكز تئوريك تصميم گيري ، وجود احزاب تند رو و... فرصتي را براي پرداختن منظومه وار به اين مسايل نداده است .