نیشابور - خبرگزاری مهر: برگزاری جشنواره سراسری داستان در نیشابور، رزمایش مقابله با زلزله توسط بسیج و برپایی جشنواره موسیقی مقامی عناوین خبرهای فرهنگی و هنری نیشابور هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسئول امور فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، این شهرستان میزبان جشنواره سراسری داستان خواهد بود.

رمضانعلی بیات اظهارداشت: نویسندگان می توانند دو اثرخویش را با مشخصات کامل و به صورت تایپ شده تا  20  بهمن ماه جاری به دبیرخانه جشنواره مستقر در امور فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور ارسال دارند.

بیات بیان کرد: این جشنواره 22بهمن ماه جاری ساعت 6 بعدازظهر در محل تالار ادیب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور برگزار می شود.

مسئول امور فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور یادآورشد: تمامی نویسندگان آثار ناب خویش ارسال کنند که پس از داوری به ده نفر برگزیده جوایز نفیس و ارزنده ای در مراسم اختتامیه تقدیم خواهد شد.

وی تصریح کرد: این جشنواره با حضور استاد رضا امیر خانی داستان نویس معروف کشور برگزار خواهد شد.

رزمایش مقابله با زلزله توسط بسیج نیشابور برگزار شد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج نیشابور گفت: رزمایش‌های یک روزه مقابله با زلزله، اغتشاشات، ناآرامی‌ها و تهدیدات احتمالی در زمان وقوع بلایای طبیعی توسط 21 پایگاه مقاومت بسیج شهرستان برگزار شد.

سرهنگ احمد عنایت افزود: دراین رزمایش‌ها بیش از 150 نفر از بسیجیان گردان‌های عاشورا و الزهرا(س) در هر پایگاه مقاومت بسیج، کلاس‌های تئوری و عملی مقابله با تهدیدات زلزله را آموزش دیدند.

عضو ستاد بحران شهرستان نیشابور اظهار داشت: بسیجیان این پایگاه‌ها، تمرینات تاکتیکی مختلف اغتشاش و ضد اغتشاش بعد از زلزله را آموزش دیدند.

عنایت بیان کرد: آموزش‌های امدادی، کمک‌های اولیه، رسیدگی به مصدومان و اموات و تامین امنیت منطقه زلزله زده احتمالی از دیگر برنامه‌های این رزمایش‌ها بود.

وی گفت: کلاس بصیرت‌افزایی با موضوع بیداری اسلامی از دیگر برنامه‌های این رزمایش‌های یک روزه بود.

جشنواره موسیقی مقامی در نیشابور برگزار می‌شود

مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: جشنواره موسیقی مقامی شهرستان نیشابور همزمان با ایام فرخنده سی و سومین فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

غلامرضا سلامتی با بیان اینکه نغمات همراه با این موسیقی انسان را به اصالت ذاتی خویش سوق می‌دهد افزود: آواها و الحان خاصی از این موسیقی در شمال، مرکز و جنوب خراسان به وجود آمده که در این جشنواره اساتید این رشته در باب آوای موسیقی فولکلور منطقه آن را اجرا می‌کنند.

این مسئول یادآور شد: این جشنواره مقارن با هفته وحدت و میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) و همزمان با بزرگداشت دهه مبارک فجر و به‌اهتمام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون موسیقی نیشابور، برگزار می‌شود.

وی گفت: هنرمندان موسیقی مقامی نیشابور در بخش تک‌نوازی و گروه‌نوازی موسیقی مقامی در مقام‌های مختلف خراسان قطعات زیبایی را در نعت‌خوانی و منقبت‌خوانی اهل بیت (ع) اجرا می‌کنند.

سلامتی با اشاره به اینکه دبیری این جشنواره را مجتبی روزبه هنرمند صاحب‌نام موسیقی نیشابور عهده‌دار است، گفت: جشنواره موسیقی مقامی نیشابور ساعت 6 بعد از ظهر نوزدهم بهمن‌ماه در محل تالار ادیب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: جشنواره را مجتبی قیطاقی، رضا شاکری و محمدرضا رضادوست داوری می‌کنند و به برگزیدگان جوایز نفیس و ارزنده‌ای در مراسم تقدیم می‌شود.

هیچ عاملی به اندازه دخانیات در سرطان‌زایی تأثیر ندارد

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: شاید درخصوص سرطان‌زایی هیچ عاملی به اندازه دخانیات اتفاق‌نظر وجود نداشته باشد.

محمد آذینی، به‌مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان افزود: استفاده از محصولات دخانیات، میزان ابتلا به سرطان‌هایی چون ریه، مری، دهان، کلیه، مثانه، پانکراس و معده را بالا می‌برند.

وی اظهار داشت: با استفاده از سیگار بیش از 60 ماده را که سبب تزلزل تقسیمی سلولی می‌شوند، تنفس می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر سال دو هزار نفر شخص غیر سیگاری از سرطان ریه، جان خود را از دست می‌‌دهند، تصریح کرد: متاسفانه آنان که خود سیگار نمی‌کشند ولی با افراد سیگاری سر و کار دارند و سیگار آنها را به‌ ناچار استشمام می‌کنند، به‌ خاطر تماس با این مواد درصد ابتلا به سرطان ‌شان بالا می‌رود.

آذینی ادامه داد: تنها با ایجاد چند تغییر ساده در زندگی روزانه می‌توانید خطر ابتلا به سرطان را به‌ طور چشمگیر کاهش دهید.

وی معتقد است: سبزی و میوه‌ها به ‌دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها،‌ مواد معدنی مفید، مواد ضد سرطان و الیاف هضم نشدنی بسیار مفیدند و از پیدایش خیلی از سرطان ‌ها پیشگیری می‌کنند.

وی گفت: خوردن فرآورده‌ های گیاهی حاوی الیاف سلولی مثل گندم سبوس ‌دار، حبوبات، میوه و سبزی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان توصیه می‌شود.