بوشهر - خبرگزاری مهر: فاصله کم بین بارندگی‌ها در سال جاری، کشاورزان دیم‌کار گندم را برای برداشت محصولی مناسب امیدوار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، داشتن زمین‌های حاصل‌خیز بسیار زیاد باعث شده تا استان بوشهر در وسعت زیادی زیر کاشت محصولات دیم برود که گندم بیشترین سهم را در بین محصولات دیم در این استان دارد. سالانه بیش از 120 هزار هکتار از زمین‌های استان بوشهر زیر کشت گندم دیم می‌رود.

زراعت به صورت دیم وابستگی بسیار زیادی به میزان بارش در هر سال دارد. کمبود بارش و یا نباریدن باران در زمان‌های مناسب سبب خواهد شد که محصول دیم یا از بین برود و یا آنگونه که باید ثمر ندهد.

در چند سال اخیر به علت بارش‌های اندک و یا بارش در فواصل زمانی طولانی سبب شده است تا کشاورزان استان بوشهر آنگونه که انتظار داشته‌اند نتوانند محصولی را درو کنند یا در برخی موارد چیزی برای درو کردن نداشته اند.

این وضعیت کشت دیم سبب شد تا کشاورزان با تردید نسبت به کاشت گندم و دیگر محصولات دیم اقدام کنند و بسیاری از کشاورزان نیز از بیم کمبود بارش‌ها در سال زراعی جاری زراعت دیم را در زمین‌های خود انجام ندادند.

علی‌رغم اینکه از ابتدای امسال پیش‌بینی برای بارش‌ها، نوید سالی کم‌بارش را می‌داد ولی کشاورزان زیادی بودند که دل خود را به دریا زدند و به جان زمین خود افتادند و آن را برای کاشت محصول آماده ‌کردند.

بذرها کاشته شدند و بارش‌ها نیز پس از مدتی آغاز شد و کشاورزان دیم کار را شادمان کرد. هرچند هنوز هم دل کشاورزان نگران پیش‌بینی‌هایی بود که بارش‌های باران در سال جاری را ناکافی می‌دانست.

یک کارشناس علوم کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با مهر اظهار داشت: بارندگی‌های ابتدای سال زراعی برای رشد اولیه بذرها بسیار مناسب بود و باعث شد تا غلات و خصوصا گندم‌هایی که به موقع کاشته شده بودند برای مراحل اولیه رشد مشکلی نداشته باشند.

مازیار منصوری ادامه داد: گندم‌های کاشته شده باید پیش از شروع فصل زمستان و سرمای هوا رشد خوبی را کرده باشند که با شروع سرما مشکلی نداشته باشند. با بارش‌هایی که داشتیم در اکثر مناطق استان که گندم دیم کاشت‌ می‌شود این رشد و نمو را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد :برای ثمر دادن محصولات دیم گندم علاوه بر نیازمندی به بارش‌های ابتدای فصل باید تداوم بارش‌ها را نیز با فواصل زمانی مناسب داشته باشیم. در سال جاری نیز تا کنون چنین اتفاقی روی داده است و شاهد تداوم بارش‌ها در چند مرحله بوده‌ایم.

منصوری افزود: بارش‌ها در روزهای اخیر در حالی آغاز شد که هنوز ریشه گندم‌ها رطوبت بارش‌های قبلی را حفظ کرده بودند و این بارش‌ها سبب شد تا در بازه زمانی مناسبی آبیاری محصولات ادامه یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم این بارش‌ها محصولات دیم بسیار خوبی در سال جاری عاید کشاورزان شود و جبرانی برای سال‌های بی محصول گذشته باشد.

یکی از کشاورزان روستای چم‌درواهی دشتستان نیز در این رابطه اظهار داشت: یک زمین 20 هکتاری دارم که هر ساله آن را زیر کشت گندم می‌برم، به امیدی که با فروش محصول آن بتوانم درآمد سالانه خود را از این زمین کسب کنم.

محمد باقر عباسی ادامه داد: زمین‌های ما از لحاظ حاصلخیزی وضعیت بسیار مناسبی دارند و معمولا سعی می کنیم از بهترین بذرها برای کاشت محصول استفاده کنیم ولی کاهش میزان بارندگی در سال‌های گذشته سبب شد تا محصولاتی را در خور زحماتی که برای کشاورزی در این زمین‌ها می کشیم ، برداشت نکنیم.

وی اضافه کرد: در سه سال اخیر نتوانسته‌ما درآمدی از این زمین داشته باشم و هر ساله درآمدی که کسب کرده‌ام کمتر از هزینه ای بوده که در این زمین‌ها برای کاشت و نگهداری محصولات خرج کرده‌ام.

عباسی با ابراز رضایت از وضعیت محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری گفت: بارش‌های خوبی در ماه‌های گذشته داشتیم که سبب شد تا گندم‌های ما رشد خوبی داشته باشند و بارش‌های چند روز اخیر هم این امید را در ما بیشتر کرد که با تداوم این بارش‌ها بتوانیم بر خلاف سال‌های گذشته محصول خوب و پرباری را درو کنیم.

به هر حال وضعیت مناسب بارندگی‌ها در روزهای اخیر سبب شده تا کشاورزان نسبت به برداشت محصول احساس امیدواری بیشتری داشته باشند و تلاش بیشتری در نگهداری محصولات خود داشته باشند.

رونق کشاورزی در هر خطه‌ای به امیدواری کشاورزان ان منطقه بستگی دارد. کشاورزان محصولات آبی با وجود آب در کانال های ابیاری امیدوار خواهند بود و کشاورزان دیم کار نیز جشم‌انتظار بارش باران هستند.

امیدواریم باران‌ها ادامه داشته باشد تا هم کشاورزان دیم به مراد دلشان برسند و هم با تداوم باران‌ها، آب‌های پشت سدها سبب شود تا کشاورزان همواره کانال‌های آبیاری پرآبی داشته باشند.