قدیمی‌ترین نسخه خطی که تاکنون در کتابخانه ملی نگهداری می‌شد، کتاب «الخلاص» بود که کتابت آن به سال 475 هجری برمی‌گردد، اما صبح امروز یک نسخه خطی که کتابت آن در سال 420 هجری انجام شده و مجموعه ای است از چند رساله به زبان عربی، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در کتابخانه ملی ایران که کتابت آن به سال 420 هجری قمری برمی‌گردد، صبح امروز یکشنبه 16 بهمن با حضور رئیس و مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و در سالن همایش‌های این سازمان برگزار شد.

پیش از این برنامه‌ها البته جشن مفصلی با موضوع دهه فجر برگزار شد که برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری آن بیش از 2 ساعت به طول انجامید.

در ادامه وب سایت جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی شد.

پورتال جدید این سازمان با حفظ ساختار گذشته، از ویژگی‌های گرافیکی و فنی انعطاف پذیری برخوردار است و از مهم‌ترین بخش‌های توسعه یافته آن جستجوهای ترکیبی برای پژوهشگران و کاربران است که با کلیدواژه‌ها و موضوعات مختلف دسترسی به منابع اطلاعاتی مختلف را فراهم می‌کند.

فروشگاه کتاب آنلاین و امکان برگزاری نمایشگاه‌های مجازی از قابلیت‌های دیگر این وب سایت است.

سپس از کهن‌ترین نسخه خطی موجود در کتابخانه ملی رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، قدیمی‌ترین نسخه خطی که تاکنون در کتابخانه ملی نگهداری می‌شد، کتاب «الخلاص» بود که کتابت آن به سال 475 هجری قمری برمی‌گردد.

اما امروز یک نسخه خطی رونمایی شد که کتابت آن مربوط به سال 420 هجری قمری است که 55 سال قدیمی‌تر از نسخه اولیه است.

در مراسم امروز همچنین از نسخه خطی نفیس به خط یاقوت مستعصمی نیز رونمایی شد.

«جمال‌الدین یاقوت مستعصمی» ملقب به قبله الکتاب از معروفترین خوشنویسان سده هفتم هجری است که گفته می‌شود 364 بار قرآن را به خوشنویسی کرده است.

امروز همچنین در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نمایشگاه «گزیده اسناد و عکس‌هایی با موضوع دهه فجر» برپا شد.

در این نمایشگاه که همزمان با جشن سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در محوطه کتابخانه ملی برپا شده، اسناد و تصاویر متعددی مربوط به دوران انقلاب به معرض دید درآمده است.

موضوع اسناد به نمایش گذاشته شده، بخشنامه‌ها، گزارش‌ها و استعلام‌های نهادهای دولتی، دستورالعمل‌های صادره از دستگاه‌های دولتی برای مقابله با مبارزات مردمی، اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های اصناف و گروه‌های مختلف در آن دوران و متن بیانات، پیام‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) است.

در این نمایشگاه همچنین تصاویری با موضوع راهپیمایی‌ها و اعتراضات مردمی، حضور اقشار در صحنه‌های انقلاب و رخدادها و وقایع انقلاب به معرض دید عموم گذاشته شده است.

در نمایشگاه «گزیده اسناد و عکس‌هایی با موضوع دهه فجر» 45 برگ سند و 55 قطعه عکس به نمایش گذاشته شده و این نمایشگاه تا 22 بهمن در محوطه کتابخانه ملی دایر است.