همزمان با سالروز ولادت پیامبر خاتم(ص) و امام صادق(ع) بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور اعضای مجمع عمومی و شخصیتهای علمی و فرهنگی 50 کشور 19 تا 21 بهمن در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر؛ آیت الله محمدعلی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری روز یکشنبه 16 بهمن ماه با تبریک تقارن دهه فجر و هفته وحدت با بیداری اسلامی در منطقه اظهار امیدواری کرد که خشم امت اسلامی در سایه وحدت با یکدیگرنسبت به دشمنان اسلام روز به روز قوی تر شود.

وی در ادامه به تشریح ویژه برنامه های مجمع تقریب مذاهب اسلامی در هفته وحدت پرداخت و گفت: هدف از برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی، ایجاد زمینه های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان جهت نزدیک سازی دیدگاههای علمی و فرهنگی آنان در زمینه های فقهی ، اصولی، کلامی، تفسیری و بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه حلهای مناسب و موضع گیری مشترک در برابر آن است.
 
آیت الله تسخری یادآور شد: نشست جهانی وحدت اسلامی هرساله از 15 تا 17 ربیع الاول برگزار می شود و امسال همزمان با برپایی این کنفرانس که از 19 تا 21 در تهران برگزار می شود، همایش وحدت اسلامی و بیداری اسلامی در شهرهای بندرعباس و مشهد در 20 بهمن نیز برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: همچنین جشنهای میلاد در استانهای مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، هرمزگان، خراسان، بوشهر، آذربایجان غربی، کرمانشاه و گلستان نیز برپا می شود.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به تحولات اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از گروهها این نشست را به دلیل حمایت ایران از سوریه تحریم کردند اما ما با اینکه موافق اصلاحات در سوریه هستیم اما باید بگوییم که این نوع برخوردها با سوریه به دلیل طرفداری این کشور از مقاومت اسلامی است.
 
آیت الله تسخری با تأکید بر حضور همه جانبه مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: مجمع تلاش دارد که مسائل سیاسی را در روابط فرهنگی دخالت ندهد و همه امت اسلامی را به سوی انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی رهنمون باشد.

وی از برگزاری جایزه رجال تقریب مذاهب اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: اعضای عمومی مجمع جهانی تقریب از تمام مذاهب اسلامی تشکیل می شود و اخیرا به دلیل درگذشت یکی از علمای برجسته اهل سنت و رئیس مجمع عمومی جناب "محمد الحبیب ابوحاجب" امیدواریم رئیس جدیدی را از شخصیتهای مهم مجمع انتخاب کنیم.
 
وی یادآور شد:  بیست و پنجمین کنفرانس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با موضوع "ارزیابی عملکرد بیست ساله مجمع و نشست بیداری اسلامی و با سرفصلهایی چون؛ بیداری اسلامی و رشد فکری- فرهنگی در جوامع اسلامی، بیداری اسلامی و تحقق عدالت، بیداری اسلامی و تحقق زمینه های وحدت اسلامی و نقش بیداری اسلامی در تعاملات جهانی و تأمین حقوق ملتها برگزار می شود.
 
آیت الله تسخیری "پشتیبانی از بیداری اسلامی به منظور تحقق چشم اندازها" را از دیگر سرفصلهای نشست بیداری اسلامی برشمرد و افزود: در این نشست علاوه بر بررسی نقش انقلاب اسلامی ایران در گسترش بیداری اسلامی، به مسئله تقویت، تعمیق ویژگیهای بیداری اسلامی  و آسیب شناسی بیداری اسلامی نیز پرداخته خواهد شد.
 
وی از ارسال 70 مقاله به دبیرخانه بیست و پنجمین کنفرانس وحدت خبر داد وافزود: موضوع "ارزیابی عملکرد بیست ساله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" در 3 کمیسیون فرهنگی، اتباطات بین الملل و امور ایران در عصر روز اول و روز دوم( 19 و 20 بهمن) بررسی می شود.
 
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب و گفت: نشست کمیته های تخصصی چهارگانه مجمع عمومی تقریب مذاهب( تبلیغات، اقلیتهای مسلمان، رویارویی با چالشهای فراروی امت اسلامی و زنان و نقش آنان در تقریب) در عصر روز دوم(20 بهمن) برگزار می شود.
 
وی افزود: نشست بیداری اسلامی روز جمعه 21 بهمن ماه برگزار می شود و شرکت کنندگان به زیارت مرقد مطهر امام خمینی(ره) خواهند رفت.
 
وی از حضور 271 نفر از اعضای عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از 50 کشور جهان خبر داد و افزود: از جمله شخصیتهای خارجی شرکت کننده در این کنفرانس از کشوهای کویت، آمریکا، عربستان، آذربایجان، سنگال، انگلستان، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، اندونزی، اردن، گامبیا، قطر، سوئد، الجزایر، سودان، افغانستان، مصر، لبنان، هندوستان، دانمارک، چین، فرانسه، روسی، یمن و... هستند.
 
آیت الله تسخیری در پایان به برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان "هفتمین دوره انتخاب کتاب سال تقریب و شخصیتهای تقریبی" اشاره کرد و گفت: همزمان با مراسم اختتامیه بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی مراسم "هفتمین دوره انتخاب کتاب سال تقریب" به هدف تجلیل از داعیان راه حق که با قلم خود در راه هموار کردن وحدت و اخوت مسلمانان و تقویت انسجام اسلامی تلاش کردند برگزار می شود.
 
به گزارش مهر، بیست و پنجمین کنفرانس جهانی وحدت اسلامی از 19 تا 21 بهمن ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار می شود.