مجری برنامه تلویزیونی "با شما" گفت: مهمترین ویژگی مجری داشتن روحیه تحقیق است. باید چنین روحیه‌ای داشته باشد تا بتواند روزانه روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف را رصد کند تا بتواند از مهمان برنامه سئوالات متنوعی بپرسد.

علی‌اکبر عبدالرشیدی، مجری باسابقه تلویزیون درباره اجرای برنامه "با شما" که این روزها روی آنتن شبکه یک می‌رود، به خبرنگار مهر گفت: هنوز این برنامه به درجه یک تبدیل نشده است، ولی عوامل سعی می‌کنند تا برنامه را به جایگاهی برسانند تا مخاطبان رضایت لازم را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: برنامه تلویزیونی در گذر زمان و تجربه است که جایگاه خودش را پیدا کند و ارتباط با مخاطب بر قرار می‌کند. برنامه "با شما" تازه شروع شده است. امیدواریم به یک برنامه دلخواه برسیم.

این مجری درباره اینکه وقتی اجرای برنامه‌ای یک برنامه را می‌پذیرد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ توضیح داد: مهمترین وظیفه مجری تلویزیون جمع‌آوری و انتشار اطلاعات است. یعنی از هر عاملی که در جامعه می‌تواند اطلاعات بگیرد و آن را در سطح جامعه پخش کند.

وی ادامه داد: برنامه‌های تلویزیون چند نمونه هستند. برخی برنامه‌های گفتگومحور و خطابه‌ای هستند. در این برنامه‌ها برخی مسئولان و کارشناسان ترجیح می‌دهند در برنامه بنشینند و سخنرانی کنند. در این نوع برنامه‌ها اطلاعات مورد نیاز مردم داده نمی‌شود.

عبدالرشیدی اشاره کرد: در نوعی دیگر از برنامه‌ها اجازه داده می‌شود که شما بتوانید آزادانه با مقام علمی، دانشگاهی، مسئول و کارشناس چالش کنید و در مباحث مطرح شده نقاط تاریک را به نفع مردم و جامعه روشن کنید. در مجموع سعی می‌کنم در اجرا سئوالات متنوعی را از مهمان برنامه بپرسم.

این مجری یادآور شد: در واقع تلاش می‌کنم مهمان در برنامه پاسخگوی سئوالات مردم باشد. وقتی برنامه‌ای این گونه برخورد کند، می‌تواند رضایت مردم را کسب کند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا روحیه پژوهش در مجریان جوان کمرنگ است، توضیح داد: من 46 سال است که در رسانه کار می‌کنم. کارم را در رادیو شروع کردم و بعد در تلویزیون ادامه دادم. قبل از اجرای زنده در تلویزیون سعی کردم تمام تخصص‌های لازم را انجام بدهم. در این باره پژوهشگری، خبرنگاری، دبیری، سردبیری، مدیریت خبر، مستندسازی و خبرنگاری بین‌الملل را سپری کردم تا به برنامه اجرای زنده در تلویزیون رسیدم.

عبدالرشیدی ادامه داد: ممکن است در برنامه‌هایی که داریم آزمون و خطا کنیم، ولی رسیدن به اجرا جایگاه مهمی است و دیگر نباید آزمون و خطا کرد. برخی فکر می‌کنند اجرای تلویزیونی آغاز کار است. در همه جای دنیا مجریان بعد از گذراندن دوره‌های مختلف از جمله خبرنگاری و... شروع به اجرا می‌کنند و این طور نیست یکباره مجری شوند.

این مجری عنوان کرد: مهمترین ویژگی مجری داشتن روحیه تحقیق است. باید چنین روحیه‌ای داشته باشد تا بتواند روزانه  روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف را رصد کند. اگر این روحیه در وجود مجری نباشد نمی‌تواند چنین کاری را انجام بدهد. از سوی دیگر مجری باید به زبان انگلیسی اشراف داشته باشد تا منابع خارجی را هم مطالعه کند و اطلاعات شفاف از دنیا داشته باشد. مجری در حوزه مطالعاتی خودش باید فکت در اختیار داشته باشد.

عبدالرشیدی اشاره کرد: مجری باید مخاطب را بشناسد. حرکت چشم، دست یا ابرو گویا تر از سئوال است. برخی همکاران من فکر می‌کنند باید سئوالات طولانی مطرح کنند. در حالی که این اقدام برای مجری مخرب است، چون مجری کارشناس یا استاد دانشگاه نیست. ضمن اینکه پای بحث است. وقتی مجری شناخت کامل داشته باشد، می‌تواند اجرای خوبی هم داشته باشد.