مدیر مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه صلح امام حسن(ع) از زیباترین و هوشمندانه‌ترین فعالیتهای صدر اسلامی است، گفت: در سایه این صلح است که ابعاد گوناگون قیام امام حسین(ع) آشکار می‎شود.

حجت الاسلام دکتر احمد مبلغی به مناسبت 26 ربیع الاول سالروز عقد صلحنامه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه درباره شرایطی که منجر به این صلح شد به خبرنگار مهر گفت: اسلام اصل را بر دینی کردن مناسبات جامعه اسلامی بنا نهاده است و جنگیدن یا صلح کردن عواملی برای این اصل است. البته اصل ایجاد اعتقاد به خدا و دین در جامعه با دینی کردن مناسبتهای جامعه تفاوت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در مورد اهداف امام حسن(ع) از مواد این صلحنامه نیز اظهار داشت: عمده مواد این عهدنامه تعیین نکردن جانشین از سوی معاویه و خاتمه یافتن حکومت بنی امیه و رسیدن خلافت به امام حسن(ع) بود. توقف توهینها و آزار و اذیت شیعیان و تمام شدن دشنام و ناسزاگویی به حضرت علی(ع) و کاهش تنش موجود در جامعه اسلامی به ضرر معاویه از جمله اهداف مهم امام از صلح با معاویه بود.

وی افزود: آشکار کردن چهره پلید و منافق معاویه پیش مردم نیز از اهداف دیگر امام در این صلح بود. معاویه می‏خواست از موضع دین به پیکره اسلام ضربه زده و فضا برای حکومت بنی امیه با بی مسئولیتی بسیاری از مردم کوفه فراهم شده بود. اما امام با صلح خود علاوه بر حفظ شیعیان در آن مقطع تاریخی و عبور شیعه از این مرحله از آسیبهای وارد بر دین هم به مقدار زیادی جلوگیری کردند.

مدیر مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: اینکه امام به همه اهداف خو رسیدند یا نه باید گفت اگر امام صلح نمی‎کرد همه اهداف معاویه با قلع و قمع شیعیان بوقوع می‎پیوست و جامعه به نقطه صفر می‏رسید. امروزه از بنی امیه مکتب فکری و فرقه‎ای نمانده ‏است در حالیکه مکتب اهل بیت مکتب زنده و به روزی است.

مبلغی یادآور شد: کاهش تنش در میان مسلمانان و وحدت اسلامی به این معنا از جمله اهداف محقق شده دیگر امام بود. صلح امام حسن(ع) از زیباترین و انسانی ترین و هوشمندانه ترین فعالیتهای صدر اسلام است که نتایج و بازتابهای تاریخی فراوانی در طول تاریخ اسلام به بار آورد.

وی درباره اینکه هوشمندی امام چه درسی برای حکام اسلامی در زمان سنجی و عاقبت اندیشی و استراتژی صحیح دارد گفت: اول باید نگاه تنگ نظرانه به این واقعه را کنار بزنیم. اینکه اصل را بر آنچه که امام حسین(ع) گذاشتند و انجام دادند بگذاریم و صلح امام حسن (ع) را اضطراری بپنداریم که با زحمت باید آنرا توجیه کنیم این دیدگاه غلطی است.

مبلغی در پایان یادآور شد: صلح امام حسن(ع) برآمده از مبانی و تفاسیر قرآن است که باید یک مکتب بشود و در سایه این صلح است که ابعاد گوناگون قیام امام حسین(ع) آشکار می‎شود. قیام امام حسین (ع) در اوج است و صلح امام حسن(ع) از حیث اجتماعی هم در اوج است هردو برای حفظ اسلام ضرورت داشتند.