داوود بنایی عضو هیئت عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی با ارسال جوابیه‌ای، به مطلبی تحت عنوان " انتقاد سازمان خصوصی سازی از روند خصوصی سازی" به نقل از نامه‌‌ خود به اعضای هیئت عامل این سازمان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این جوابیه آمده است: " این مطلب متاسفانه توسط شخص یا اشخاصی به صورت ناآگاهانه و یا مغرضانه به منظور زیر سئوال بردن عملکرد و نقش محوری این سازمان در اجرای قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و تشویش اذهان عمومی منتشر شده است."

این جوابیه دارای پیوستی به شرح ذیل است:

1- مطالب مندرج در خبر مذکور، صرفاً گزارشی از عملکرد سازمان خصوصی سازی در دستیابی به اهداف برنامه عملیاتی این سازمان بوده است؛ که به عنوان مکاتبه داخلی این سازمان و با سر فصل مکاتبات داخلی، و با هدف یادآوری نقاط قوت و ضعف عملکرد سازمان به منظور ارتقای کارایی و افزایش بهره وری تهیه شده است. بنابراین به کارگیری اصطلاح انتقاد جهت چنین گزارشی، رد می شود.

2 - برنامه عملیاتی هر دستگاه معمولاً حاوی وظایف و مسئولیتها با توجه به آرمانی ترین شاخصها می باشد؛ همچنین بررسی و ارائه گزارش عملکرد پیشرفت برنامه "به ویژه گزارش عملکرد داخلی"، جهت ایجاد حساسیت بیشتر در مدیران ارشد و میانی، بسیار ریزبینانه و با توجه به کوچکترین نقاط ضعف، تهیه می شود. بنابراین انتشار عام چنین گزارشی، صرفاً انعکاس وارونه عملکرد یکی از فعال ترین و کارآمدترین دستگاههای دولتی است.

3 -  انتشار خبر مذکور توسط خبرگزاری مهر، منافاتی آشکار با شعار این خبرگزاری یعنی "امانت داری و اخلاق مداری" دارد. چنانچه این خبرگزاری شعار مذکور را سر لوحه خود قرار داده و به دیگران نیز توصیه می کند؛ چگونه بدون رعایت این امر ازاطلاعات منتشره در سیستم داخلی یک دستگاه دولتی، بهره برداری نامناسب می نماید.

4 - کسانی که کوچکترین آشنایی با خصوصی سازی دارند؛ به خوبی با این موضوع آشنا هستند که خصوصی سازی یک فرآیند می باشد که نهاد اجرائی خصوصی سازی مسئولیت بخشی از این فرآیند را بر عهده دارد. بنابراین سازمان خصوصی سازی نیز به عنوان نهاد اجرایی خصوصی سازی در ایران، بخشی از مسئولیتهای فرآیند مذکور را برعهده دارد.

لذا برنامه عملیاتی این سازمان و گزارش عملکرد پیشرفت برنامه آن، صرفاً می تواند بخشی از فرآیند را که مسئولیت آن با این سازمان می باشد را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و نه کل فرآیند خصوصی سازی را. بنابراین به کار گیری عنوان "انتقاد سازمان خصوصی سازی از روند خصوصی سازی" برای خبر یاد شده، اکیداً رد می شود؛ زیرا نه موضوع انتقاد مطرح بوده است و نه زیر سئوال بردن روند خصوصی سازی.

5- با توجه به اینکه قانون بودجه سال 1390 کل کشور در پایان اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شده است، عمده عملکرد این سازمان پس از ابلاغ قانون بودجه تا تهیه گزارش عملکرد 6 ماهه به فراهم نمودن مقدمات اجرای قانون در چارچوب بندهای مرتبط با واگذاری سهام شرکتهای دولتی و متعلق به دولت و رد دیون دولت (از جمله تهیه و پیگیری تصویب دستورالعمل ها، اخذ مصوبات لازم و تعیین فرآیند اجرا) اختصاص یافته است؛ بنابراین پس از فرآهم آمدن مقدمات قانونی و اجرایی لازم، فعالیتهای این سازمان با سرعت و شتاب بیشتری انجام پذیرفته است. عملکرد سازمان در نیمه دوم سال جاری، به خوبی مبین این امر است.

6 - علیرغم انتشار خبر یاد شده که با هدف ایجاد انحراف در ذهنیت مخاطبان صورت پذیرفته است، توجه به خلاصهای از عملکرد سازمان خصوصیسازی در سال 1390 ، به شرح ذیل، قابل تأمل است.

برای سازمان خصوصی سازی به عنوان تنها نهاد مجری سیاستهای اقتصادی دولت در زمینه خصوصی سازی و با اهداف
و « گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی » ،« بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی برنامه ها و مسئولیت هایی ترسیم گردیده است که دستیابی به آنان به جز با فعالیت و کار جهادگونه ،« ارتقای کارایی بنگاههای اقتصادی » امکان پذیر نمی باشد.

واگذاری 430 شرکت، واریز 45،000 میلیارد ریال از درآمدهای حاصل از واگذاری سهام متعلق به دولت در
شرکتهای دولتی و غیردولتی و واگذاری و یا انتقال حداقل 384،300 میلیارد ریال از سهام متعلق به دولت در شرکتهای مذکور به نهادها، دستگاهها، بانکها، صندوقهای بازنشستگی، شرکتهای سازنده، مشاور و پیمانکار مجری طرحهای دولتی و شرکتهای دولتی، به عنوان رد دیون دولت، از جمله وظایف سازمان خصوصیسازی در سال 1390 می باشد که به موجب قانون بودجه این سال،عهده دار انجام آن شده است.

با توجه به وظایف و مسئولیتهای یاد شده، اقداماتی به شرح زیر انجام یافته است:
الف) درصد تحقق اهداف درآمدهای حاصل از واگذاری طی سالهای 1384 لغایت پایان دی ماه 1390 ، بیانگر این امر است که در سال 1390 سازمان خصوصی سازی بیشترین تحقق اهداف درآمدی را داشته و با توجه به سپری شدن 10 ماه از سال 1390 ، بیش از 100 درصد اهداف درآمدی کل سال محقق شده است. برهمین اساس، طی سالهای اخیر به ویژه سال 1390 ، تحقق اهداف درآمدهای حاصل از واگذاری سیر صعودی داشته است.

ب) دبیرخانه هیئت واگذاری بر اساس ماده ( 39 ) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ( 44 ) قانون اساسی در سازمان خصوصی سازی مستقر بوده و مسئولیت تهیه گزارشهای کارشناسی برای طرح در نشستهای هیأت و تهیه و ارسال دعوتنامه و صورتجلسات را بر عهده دارد؛ که در همین راستا تا پایان دی ماه سال جاری، تعداد 29 جلسه، تشکیل شده است.

در این جلسات درخصوص مواردی همچون:تصویب قیمت پایه، درصد و شیوه واگذاری شرکتهای قابل واگذاری از طریق بورس، مزایده، فرابورس، مذاکره و رد دیون، تصویب فهرست شرکتهای قابل واگذاری دربرگیرنده میزان، روشو برنامه زمانبندی، پیشنهاد تغییر روشواگذاری، اصلاح قیمت و میزان سهام قابل واگذاری و انحلال، تصویب و یا اصلاح اساسنامه، ضوابط، آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با فرآیند واگذاری و غیره، اتخاذ تصمیم به عمل آمده است.

سازمان خصوصی سازی از فروردین لغایت پایان دی ماه 1390 بر اساس مصوبات هیئت یاد شده و در راستای آماده سازی و واگذاری سهام 430 شرکت، اقدامات وسیع و گسترده ای را به عمل آورده است. با توجه به این اقدامات تعداد 101 شرکت بابت رد دیون دولت تخصیص داده شده و یا به بخش خصوصی واگذار شده است.

همچنین تعداد 17 شرکت آماده سازی شده و در حال تصویب قیمت جهت عرضه و واگذاری می باشند، 63 شرکت در حال کارشناسی به منظور تعیین قیمت، 44 شرکت دارای مصوبه انحلال، منحل شده یا دارای پیشنهاد انحلال و 20 شرکت پذیرفته شده در بورسو یا فرابورسمیباشند و به زودی آماده سازی و واگذارخواهند شد. همچنین 72 شرکت دارای مصوبه اصلاح ساختار و یا دارای پیشنهاد اصلاح ساختار به منظور فراهم آوردن زمینه واگذاری می باشند، ضمناً 3 شرکت به گروه 2 یعنی شرکتهای مشمول صدر اصل 44 ، منتقل شدهاند، لذا واگذاری آنها به سالهای آتی موکول شده است.

با توجه به پیچیدگی و طولانی بودن فرآیند آماده سازی، ارزشیابی و عرضه شرکتهای مشمول واگذاری که بعضاً واگذاری آنها به دلیل ضعف بازار تقاضا و یا ویژگیهای خاص شرکتها و یا شرایط خاص سیاسی، اقتصادی، باعدم موفقیت و ضرورت عرضه مجدد، مواجه می شود؛ اقدامات انجام یافته به شرح فوق نشان دهنده عزم راسخ دستاندرکاران سازمان، جهت تحقق اهداف خصوصی سازی است.

ج) سازمان خصوصی سازی طی دوره مذکور علاوه بر تخصیص سهام حدود 41 شرکت بابت رد دیون دولت به ارزش تقریبی 100،000 میلیارد ریال بالغ بر 6،380 میلیون سهم به ارزش 41،791 میلیارد ریال از شرکتهای دولتی را در 60 شرکت به بخش خصوصی واگذار کرده است، که از این تعداد سهام 14 شرکت به میزان 94 درصد تعداد سهام واگذار شده و 53 درصد ارزش واگذاریها از طریق روش بورس به بخش خصوصی واگذار شده است که این امر بیانگر توجه به سیاست شفافیت در واگذاریها و رونق بازار بورس به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای رشد اقتصادی می باشد. همچنین 97 درصد ارزش واگذاریها به صورت بلوک مدیریتی و یا کنترلی واگذار گردیده است که نشان دهنده تحقق سیاست توجه به انتقال مالکیت و مدیریت به بخش خصوصی به منظور ارتقاء کارایی و بهره وری بنگاههای اقتصادی می باشد .

د) عملکرد سازمان خصوصی سازی در راستای واگذاری سهام ترجیحی به کارکنان و مدیران شرکتهای واگذار شده که با هدف
ایجاد انگیزه و افزایش رضایتمندی به منظور ارتقاء کارایی و بهره وری بنگاههای واگذار شده صورت می پذیرد، از فروردین لغایت پایان دی ماه سال جاری، عبارت است از واگذاری تعداد یک میلیون سهم به ارزش 144 میلیارد ریال به کارکنان شرکتهای یادشده؛ که به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دستیابی به اهداف خصوصی سازی، عملکردی قابل تأمل می باشد.

توضیحات مهر

خبرگزاری مهر ضمن آرزوی موفقیت برای دولتمردان به خصوص مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی سازی در انجام کارها و برنامه‌ها، ارائه توضیحاتی در این باره را ضروری می‌داند.

1. در بخش اول این جوابیه اشاره شده است که خبرگزاری مهر با انتشار این مطلب، به دنبال تشویق اذهان عمومی بوده، این در حالی است که این خبرگزاری تنها برای شفاف سازی در ارائه آمار و گزارشها و عملکردها نامه عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی را منتشر کرده و اسناد آن هم در دفتر خبرگزاری موجود است.

2. جملات و کلمات به کار رفته در نامه مورد اشاره کاملا مشخص است که عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی برای یادآوری این مطالب را به رشته تحریر درنیاورده و حتی بخشهای عدم تحقق اهداف برجسته شده است.

خواندن این بخش نامه خالی از لطف نیست:" علی رغم تلاشهای صورت گرفته و با تشکر از کلیه همکاران، نکات زیر درباره عملکرد سازمان قابل تامل است:

*عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال جاری در خصوص ارزشیابی و آماده سازی شرکت‌ها 25.6 درصد کل برنامه است.
*عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال جاری در خصوص واگذاری شرکت‌ها صرفاً 11.7 درصد کل برنامه است.
* عملکرد سازمان در شش ماه اول سال در خصوص رد دیون سال 1390، صفر درصد است.
*عملکرد سازمان در خصوص رد دیون قطعی سال 1389 صفر درصد است.
* عملکرد سازمان در خصوص قطعی نمودن حدود 3 میلیارد ریال رد دیون غیرقطعی باقی‌مانده از سال‌های 1386 تا 1388، صرفاً 6.25 درصد است.
*عملکرد سازمان در خصوص آماده سازی و انتقال قطعی سهام شرکتها بابت طرح سهام عدالت، کند است.
*عملکرد سازمان در خصوص بازاریابی و جذب منابع مالی خارجی، قابل قبول نیست.
*عملکرد سازمان در خصوص تعریف و انجام طرح‌های پژوهشی قابل بررسی است."

برهمین اساس، کاملا مشخص است که از عملکرد سازمان خصوصی سازی در نیمه اول امسال انتقاد و البته انتقاد کارشناسانه شده است.

3. در بخشی از این نامه به امانت داری و اخلاق مداری خبرگزاری مهر اشاره شده است، بله هم اکنون هم تاکید می کنیم که شعار ما همین است و به همین خاطر واقعیات را در نامه عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی دیدیم و منتشر کردیم و در نهایت تاسف خوردیم که چرا گزارشهای رسمی با محتویات این گونه نامه ها تفاوت وجود دارد.

4. خبرگزاری مهر همانگونه که اسناد گسترده‌ای از فساد بزرگ مالی که اقتصاد ایران را لرزاند، در ماههای گذشته منتشر کرد، وظیفه رسانه‌ای خود می‌داند که برای جلوگیری از حیف و میل بیت المال و ایجاد فساد، از این دسته اسناد منتشر کند، تاسف خوردیم که درباره انتشار نامه عملکرد سازمان خصوصی سازی حتی تهدید تلفنی هم شدیم. 

5. مسئولان سازمان خصوصی سازی به خصوص رئیس این سازمان مدتهاست که در اتاق خود را به روی خبرنگاران بسته‌اند و حتی در دهه فجر امسال با وجود اینکه اکثریت مقامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در بهمن ماه دیده شدند اما باز هم خبری از رئیس و معاونان سازمان خصوصی سازی در ماه گذشته نشد. اینکه چرا در اتاق مسئولان سازمان خصوصی سازی به روی خبرنگاران بسته شده است، شاید بتوان ریشه آن را در نامه عضو هیئت عامل سازمان خصوصی سازی جستجو کرد.

5. خبرگزاری مهر ضمن استقبال از هر گونه تعامل و انتشار توضیح یا گفتگو با مقامات محترم سازمان خصوصی سازی آمادگی دارد گفتگوی صریحی با رئیس این سازمان داشته است، اگر موافقید، بسم الله.