اصفهان - خبرگزاری مهر: استاد اخلاق و دین‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا گفت: مسئله نقش دین در اخلاقیات پزشکی موضوعی است که در سیستم سلامت جهان مورد بحث است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالعزیز ساشادینا ظهر پنج شنبه در کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت اظهار داشت: سیستم بهداشت و درمان ایران در حالی بر مبنای الگوی پزشکی کشورهای اروپایی عمل می‌کند که این الگو بر اساس فرهنگ غرب است، فرهنگی که با فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد.

وی بیان داشت: نگاه پزشکان غربی به بیمار با نگاه یک پزشک ایرانی با یکدیگر تفاوت دارد به گونه‌ای که در سیستم پزشکی غرب، یک پزشک می‌تواند آنچه صلاح دید را حتی بدون رضایت بیمار انجام دهد اما در فرهنگ ایرانی که بر اساس شرع اسلام است، بدون رضایت بیمار نمی‌توان اقدام درمانی انجام داد.

استاد اخلاق و دین‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا با اشاره به اینکه بسیاری از اعمال پزشکی که در غرب رایج است، مثل اتانازی کاربرد دارد و این مسئله‌ای است که در ایران جایگاهی ندارد، بیان داشت: زمانی که در غرب روی اخلاقیات پزشکی بحث می شود، این مسئله که دین چه نقشی بر این نوع اخلاقیات دارد، نمود می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه شهید بهشتی تهران روی این موضوع تحقیقات بسیاری انجام دادیم که امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان پایلوت کشوری آغاز کننده مباحث اخلاقیات پزشکی در کشور شود، افزود: سیستم سلامت ایران در حالی از خدمات بهداشتی و درمانی اروپائی‌ها الگوبرداری می‌کند که دین آنها مسیح است و دین ایران اسلامی است.

ساشادینا که خود را مسلمان معرفی کرد، گفت: در دین اسلام هیچگاه یک مسلمان را به خاطر روزه نگرفتن یا نماز نخواندن محکوم نمی‌کنند و این مسائل را به رابطه بنده با خدا می‌دانند، اما در دین مسیح، انسانی که دنبال مادیات برود، جهنمی می‌نامند و جایگاهی برای نظرات یک فرد قائل نیستند و این تنها ذره‌ای از تفاوت دو دین است.

وی با اشاره به اینکه قواعد فقهی دین اسلام منبع غنی اخلاقیات پزشکی است، اضافه کرد: قواعد فقهی دین اسلام منبع غنی اخلاقیات پزشکی است در حالیکه در اخلاقیات پزشکی مسیحی چنین قواعد مهم و تاثیرگذاری وجود ندارد.

استاد افتخاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران افزود: ایمان، ضرورت، دفع ضرر محتمل و "قاعده لاضرر و لاضرار" اصول فقهی در دین اسلام هستند که اهمیت زیادی در اخلاقیات پزشکی دارند.

وی تاکید کرد: در این زمینه تا فرهنگ خود را شناسایی نکنیم، نمی‌توانیم به هدف خود برسیم و باید آموزش‌های دانشگاهی به سمتی پیش برود که پزشکان خود را در تصمیم‌گیری اخلاقی بالینی تقویت کنند.

پرفسور ساشادینا ادامه داد: پزشک باید بتواند از راه اخلاقیات وظایف خود را انجام دهد و به این حس اعتقاد داشته باشد که مسئولیت خود را همراه با تعهد انجام دهد.

وی که در دانشگاه ویرجینای آمریکا نیز تدریس می‌کند، گفت: یکی از مشکلات اخلاق پزشکی در جهان امروز این است که استفاده از تکنولوژی بار اخلاقی و مسئولیت دارد، در حالی که این امر نادیده گرفته می‌شود.

استاد اخلاق و دین‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا بیان داشت: امروزه فرهنگ بیمارستان و موسسات بهداشت به بی‌دینی شهرت دارد به این معنا که پزشکان تنها با اتکا به علم خود به معالجه و درمان بیماران می‌پردازند.

پروفسور ساشادینا تصریح کرد: در زمان حاضر لحاظ کردن مسائل اخلاقی در تصمیم‌گیری‌های پزشکی بسیار مورد توجه قرار گرفته زیرا اخلاق یک فضیلت است و وجود آن در همه حرفه‌ها لازم است.

وی اضافه کرد: پزشکی تنها یک علم نیست بلکه یک هنر است زیرا پزشک در برخی مواقع باید برای درمان بیمار در شرایط سخت تصمیمی بگیرد که در وجه اخلاقی بودن آن دچار شک و تردید می‌شود.

ساشادینا اظهار داشت: در کشور هنوز علم پزشکی و فرهنگ آن از خارج وارد می‌شود در حالیکه ایران دارای یک فرهنگ غنی ملی و دینی است.

پروفسور ساشادینا با بیان اینکه امروز بیمارستان‌های کشور و یا شهر اصفهان از نظر داشتن ابزار و تکنولوژی تفاوت زیادی با بیمارستان‌های آمریکا ندارد،افزود: چیزی که در ایران با بقیه دنیا فرق دارد این است که ایران دارای آموزه‌های دینی و فرهنگ ایرانی است که ما می‌توانیم در ساخت فرهنگ جدید از آن استفاده کنیم.

وی در زمینه فضایل اخلاقی گفت: اخلاق یک فضیلت است که انسان‌ها فضائلی مانند راستگویی و رازنگه‌داری را باید کسب کنند و در تمام حرفه‌ها و فنون به کار گیرند.

استاد اخلاق و دین‌شناسی دانشگاه تورنتو کانادا افزود: زیربنای اخلاقیات، استدلالات بشری است و هیچ کار انسان بدون نیت و استدلال انجام نمی‌شود.