کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: رئیس شورایعالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت و معاون بین الملل این مجمع نشست مشترکی را با اعضاء کمیسیون های مجلس العلمای اندونزی بزرگترین نهاد مذهبی و دولتی اندونزی برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار مهر ؛ در این نشست که بیش از 50 عضو اصلی و فرعی کمیسیون ها و همچنین روسا واعضای کمیته های 6 گانه مجلس العلمای اندونزی حضور داشتند هیات ایرانی درخصوص وضعیت اهل سنت در ایران ، مشترکات شیعه وسنی ، ضرورت های وحدت اسلامی سخن گفته و به پرسش ها وشبهات مطرح شده از سوی حضارپاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست ابتدا دکتر جنیدی از اعضای هیئت رئیسه مجلس العلمای اندونزی گفت :در پی منازعات اخیر مربوط به بحث شیعه دراندونزی برخی مطالب نیز در خصوص اهل سنت در ایران و همچنین شبهاتی در خصوص شیعه مطرح گردیده است که سفر هیات ایرانی به اندونزی فرصت مناسبی  را برای گفتگو و تقریب افکار و همچنین فهم ودرک مناسب تر از یکدیگر فراهم آورد.

در ادامه این نشست رئیس شورایعالی مجمع التقریب و مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت به تشریح وضعیت وجایگاه اهل سنت در ایران پرداخت و ضمن مقایسه وضعیت سنت در ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رشد بیش از صد درصدی مراکز مذهبی و دینی مساجد و مدارس دینی اهل سنت در ایران پس از انقلاب پرداخت .

مولوی اسحاق مدنی خاطر نشان ساخت اهل سنت در ایران بر اساس نص قانون اساسی و همچنین حمایت مسئولین نظام در کمال آزادی به فعالیت های مذهبی خود مشغول بوده و علاوه بر حضور در مراکز تصمیم گیری همانند مجلس شورا ی اسلامی ، مجلس خبرگان ، دستگاههای دولتی ؛ در عمل به قواعد واعتقادات مذهبی همانند احوالات شخصیه آزاد بوده و در برخی مراکز دانشگاهی دولتی فقه اهل سنت تدریس می گردد.

معاون بین الملل مجمع التقریب نیز در ادامه این نشست در اهمیت و هدف از وحدت وتقریب مذاهب اسلامی سخن گفت و در این زمینه اشاره کرد که اسلام دین گفتگو ،اخوت و تعاون وهمکاری است و از مسلمانان خواسته است تا از هرگونه اختلاف و تفرقه دوری جویند.
 دکتر تبرائیان افزود: وحدت اسلامی دستوری قرآنی است و در چارچوب اهداف مقدس  ائدئولوژیکی  و بر اساس ضرورتهای مربوط به تنظیم مناسبات بین مسلمانان مورد تاکید قرار گرفته و هدف از آن نیز  حذف ویا ادغام مذاهب در یکدیگر نمی باشد بلکه منظور توسعه و تقویت فضاها ی  مشترک برای گفتگو و همدلی براساس منافع مشترک تاریخی اجتماعی و دینی است  .

وی همچنین  ضمن تشریح اهداف و سیاست های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به  تشریح بندهایی از بیانیه اجلاس اخیر مجمع و همچنین امضای منشور وحدت توسط علمای بزرگ اهل سنت پرداخت پرداخت و خاطر نشان ساخت اصول مشترکی چون کتاب واحد ،خدای واحد ،قبلیه واحد و پیامبری واحد می طلبد که همگی با اتخاذ مواضع واحد در برابر دشمنان ایستاده واز تکفیر یکدیگر پرهیز نمایند.همه مسلمانان در اختیار مذهب فقهی خود و عمل به احوال شخصیه بر اساس قواعد مذهبی خود ازاد می باشند و بزرگان ورهبران دینی همواره بر پرهیز از سب ولعن و تکفیر یکدیگر تاکید داشتند.

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در تحریم سب و اهانت به زوجات نبی این فتوای رهبری را حمایت نظام از وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب دانسته و در ادامه با اشاره به امضاء دو تفاهم نامه بین مجلس العلمای اندونزی و مجمع در زمینه همکاریهای تقریبی ابراز امیدواری کرد فرصت گفتگوها وهمکاریهای تقریبی بین دو کشور همانند روند رو به رشد مناسبات سیاسی و اقتصادی بیش از پیش فراهم آید.

درادامه این نشست پرسش هایی مطرح شد که پاسخهای لازم توسط هیات اعزامی داده شد.