مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی بزرگترین خط لوله گاز خلیج فارس از افزایش تولید نفت در یک میدان مشترک با امارات در خلیج فارس خبر داد.

محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت افزایش تولید نفت از میدان مشترک سلمان و وجود اشکالات متعدد فنی در طرح توسعه این میدان مشترک نفتی با امارات، گفت: در حال حاضر با موافقت شرکت ملی نفت ایران تمامی تاسیسات دریایی میدان سلمان در اختیار شرکت فلات قاره قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه در حال حاضر مراحل راه اندازی و پیش راه اندازی سکوهای جدید نفت و گاز سلمان آغاز شده است، تصریح کرد: اخیرا با راه اندازی سکوی پی.تی.تری این میدان مشترک، ظرفیت تولید روزانه نفت کشور در خلیج فارس افزایش یافته است.
 
این عضو هیئت مدیره شرکت نفت فلات قاره با اشاره به افزایش سه تا سه هزار و 500 بشکه یا تولید روزانه نفت از میدان مشترک سلمان، اظهار داشت: همچنین بر اساس برنامه زمان بندی به زودی سکوی جی.ال.پی این میدان مشترک امارات راه اندازی خواهد شد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود این سکوی جدید دریایی تا پایان اسفند ماه سالجاری راه اندازی شود، تاکید کرد: راه اندازی این تاسیسات جدید علاوه بر افزایش تولید نفت منجر به کاهش تولید گازهای همراه خواهد شد.
 
وی همچنین در پاسخ به مهر درباره نحوه انتقال گازهای تولیدی میدان سلمان، توضیح داد: هم اکنون ساخت، نصب و راه اندازی خط لوله سیری - عسلویه به عنوان یکی از بزرگترین خطوط لوله نفت خلیج فارس به پایان رسیده است.
 
زیرکچیان زاده از آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی خط لوله سیری – عسلویه خبر داد و یادآور شد: این خط لوله گاز از وسعتی 300 کیلومتری برخوردار است.
 
مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین از تاخیر شرکت مهندسی و توسعه نفت در راه اندازی خط لوله سلمان – سیری خبر داد و تاکید کرد: با راه اندازی این خط لوله امکان انتقال گازهای تولیدی سلمان به پالایشگاه‌های پارس جنوبی فراهم می شود.
 
به گزارش مهر، پیش بینی می شود به زودی طرح توسعه میدان مشترک نفتی سلمان با هدف افزایش تولید روزانه نفت از این میدان به 50 هزار بشکه و تولید گاز به 500 میلیون فوت مکعب گاز به بهره برداری برسد.
 
برای توسعه بخش نفتی این میدان مشترک حفاری 23 حلقه چاه تزریق آب و نفت، ساخت و نصب سکوی انتقال گاز، سکوی تولید، بازسازی، تعمیر تأسیسات در سطح الارضی و تعمیرات سکوهای سه پایه سرچاهی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.
 
در بخش گازی این پروژه برای تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز و 6 هزار بشکه مایعات گازی از مخزن گازی دالان حفر 9 حلقه چاه تولیدی، ساخت لوله های انتقال گاز سرچاهی، 2 سکوی سرچاهی گازی، یک سکوی زیستی، یک سکوی دریایی فرآورش گاز و 220 کیلومتر خط لوله انتقال گاز به سیری و سکوی مبارک در دستور کار قرار گرفته است.
 
 
آمارهای شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد، برای اجرای طرح توسعه میدان نفتی سلمان از ابتدای طرح تاکنون بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری شده که 70 درصد از این اعتبارات سهم پیمانکاران داخلی بوده است.
 
از سوی دیگر به موازات اجرای طرح توسعه میدان مشترک نفتی با حفاری و تعمیر هشت حلقه چاه در مجموع تولید نفت از این میدان مشترک با امارات متحده عربی 10 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
 
گفتنی است، میدان سلمان (ساسان سابق) در سال 1344 شمسی با ذخیره بیش از چهار میلیارد بشکه نفت و 5.1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در خلیج فارس کشف و شناسایی شد. میدان سلمان با ابوالخوش امارات متحده عربی مشترک است.