بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در یازده ماهه امسال 100 هکتار از مراتع خراسان شمالی کپه کاری شده است.

موسی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: از آبان ماه سال جاری با هدف ایجاد پوشش گیاهی، کنترل آب های سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، طرح کپه کاری در سطح مراتع استان اجرا شد.

وی افزود: طرح احیا و اصلاح مراتع با توجه به چرای بی رویه دام، فرسایش خاک وسیر نزولی پوشش گیاهی در سطح عرصه های منابع طبیعی استان برای افزایش تولید علوفه در مراتع به اجرا درآمد.

صابری گفت: عملیات کپه کاری معمولاً در مراتع دارای پوشش گیاهی تنک اجرا می شود و به دلیل این که در کپه کاری هر چاله مقداری بذر کاشته می شود، روش مناسبی برای اصلاح مراتع فقیر است.

وی افزود:  کپه کاری همانند بذرکاری بوده با این تفاوت که در کپه کاری بذرها در چاله های حفر شده ای در قسمت های مختلف مرتع ریخته می شود.

موسی صابری ادامه داد: طرح کپه کاری اصولاً با دست انجام شده و در اجرای آن کمتر از ماشین های کشاورزی استفاده می شود.

وی افزود: حداقل میزان بارندگی برای اجرای این پروژه 250 میلی‌متر است و در اجرای این طرح از گونه های سازگار با خشکی و دارای قدرت تولید علوفه بیشتر استفاده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: در اجرای طرح کپه کار در مراتع استان از بذور گونه های«اگرویایرن النگاتوم» و« سکاله» استفاده شده که این گیاهان برای استقرار کامل در خاک به دو تا سه سال مراقبت احتیاج دارند.

وی تاکید کرد: بهترین زمان برای بهره برداری و چرای دام از عرصه‌های کپه کاری شده زمانی است که گونه های کاشته شده به مرحله بذردهی رسیده باشند.