خرم آباد - خبرگزاری مهر: لرستان به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی کشور به رغم تولیدات مطلوب در عرصه باغبانی، کشاورزی و شیلات همچنان در حسرت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی به سر می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه لرستان یکی از قطبهای کشاورزی کشور محسوب می شود ولی سهم این بخش در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی در سال گذشته تنها نزدیک به 10 درصد بوده است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

این امر نشان می دهد که استان لرستان با داشتن بیش از 848 هزار هکتار اراضی کشاورزی، تولید سالانه بیش از دو میلیون تن محصول، وجود 130 هزار خانواره بهره بردار، 50 هزار هکتار باغات مثمر، میزان بارندگی نرمال 570 میلیمتر، میزان 13.5 میلیارد مترمکعب آب تولیدی و خروجی از استان در طول سال و بیش از 6.5 میلیون راس دام سبک و سنگین هنوز در حوزه کشاورزی و آب و خاک به آنچه مطلوب است، دست نیافته است.

ظرفیت‌های بدون استفاده در بخش‌ کشاورزی

وجود ظرفیت‌های بدون استفاده بسیار در بخش‌ کشاورزی موضوعی است که با وجود اقدامات و برنامه‌های ارائه شده هنوز راهکار مؤثری برای استفاده از این توانمند‌های اجرایی نشده است.

توجه به این ظرفیت‌ها‌ می‌تواند زمینه ساز تأمین نیاز کشور و استان به بسیاری از کالاهای اساسی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و رونق صادرات باشد. تحقق این امر نیازمند شکل‌گیری برخی زیر‌‌ ساخت‌ها در تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و تحول اساسی در بخش صنایع غذایی است.

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از جمله محورهای اساسی برای رونق این بخش است اما در سال‌های گذشته توجه چندانی به راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام یا ایجاد واحد‌های جدید در کنار مراکز تولید صورت نگرفته است.

تدوین سند راهبردی صنایع تبدیلی لرستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ایجاد کارگروه توسعه بخش کشاورزی در استان فرصت خوبی برای پیگیری ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

حجت الله بیرانوند با تاکید بر استفاده از این فضا برای توسعه صنایع تبدیلی استان عنوان کرد: در این راستا تدوین سند راهبردی صنایع تبدیلی استان نیز به تصویب رسیده است.

وی از این سند به عنوان یکی از اسناد مهم و پایه استان یاد کرد و بیان داشت: سند راهبردی صنایع تبدیلی استان باید با تکیه بر استعدادها و ظرفیتهای استان تدوین شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان ابراز امیدواری کرد که با تدوین این سند زمینه توسعه صنایع تبدیلی استان به منظور ارتقا سطح صادرات و درآمد استان فراهم شود.

عدم وجود صنایع تبدیلی از موانع توسعه صادرات

بیرانوند در ادامه سخنان خود با تاکید بر برنامه های این سازمان برای توسعه صادرات گفت: برای توسعه صادرات در استان لرستان نیازمند ایجاد ارزش افزوده هستیم که در این راستا با فرآوری کالاها می توان ارزش افزوده را به دهها برابر رساند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان عدم وجود صنایع تبدیلی در استان را از موانع توسعه صادرات دانست و گفت: متاسفانه برخی محصولات استان به علت عدم وجود صنایع تبدیلی برای فرآوری از استان خارج می شوند که چنین امری خود سبب افزایش هزینه ها و عدم توسعه صادرات خواهد شد.

برنامه های توسعه صنایع تبدیلی در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان از نیازهای اساسی بخش کشاورزی است.

اسحاق طاهری مقدم با تاکید بر اینکه برای تهیه سندهای راهبردی در این بخش برنامه ریزی شده است، افزود: در این راستا در قالب فرمهایی برنامه های یکساله، پنج ساله و ده ساله در این بخش تهیه شده است.

وی ادامه داد: این فرمهای مبنای عمل در بخش کشاورزی برای دستیابی به افق 1404 است.

در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی کار چندانی صورت نگرفته است

استاندار لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باید از فرصت کارگروه توسعه بخش کشاورزی برای توسعه صنایع تبدیلی در استان استفاده کنیم.

حبیب الله دهمرده با بیان اینکه اگر صنایع تبدیلی و جانبی بخش کشاورزی در استان شکل نگیرد در بازار مصرف دچار مشکل خواهیم شد، افزود: عدم وجود صنایع تبدیلی تاثیر مستقیم بر بازار مصرف محصولات لرستان دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و شیلات باید پیگیری شود، عنوان کرد: متاسفانه به رغم اینکه لرستان در میان استانهای غیرساحلی رتبه اول تولید ماهی را دارد ولی همچنان در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی کار چندانی صورت نگرفته است.

جای خالی صنایع تبدیلی در لرستان احساس می شود

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با بخش شیلات خیلی کم در استان کار صورت گرفته است، یادآور شد: این در حالی است که در صورت ایجاد این صنایع درآمد خانوارهای فعال در این بخش 2 تا 3 برابر افزایش می یابد.

دهمرده افزود: جای خالی ایجاد اینگونه صنایع به واقع در استان احساس می شود و باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد.

وی از متولیان امر خواست که در این زمینه نگاه نو و جدیدی را در استان حاکم کنند و یادآور شد: شکل گیری صنایع تبدیلی و تکمیلی سطح درآمد خانوارهای فعال در بخش کشاورزی، دامپروری و شیلات را افزایش خواهد داد و این امر شدنی است.

استاندار لرستان خواستار استفاده از تجربیات دیگر استانها در این زمینه شد و عنوان کرد: باید برای توسعه این صنایع در عقل و تجربه دیگر استانها شریک شویم.

به هر روی به نظر می رسد ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در رونق تولید و بازاریابی کالاهای مختلف نقش اساسی ایفاء می‌کند.

توجه به این بخش از صنعت، علاوه بر نقش مؤثر در اشتغالزایی بیشتر و جلوگیری از مهاجرت تولید‌کنندگان به شهرها، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری ارزش افزوده بیشتر در بخش‌های صنعت و کشاورزی باشد.