بوشهر - خبرگزار مهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: پارس جنوبی دانشگاهی بزرگ برای تربیت زبده‌ترین مدیران کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر پنجشنبه در نشست با مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: پارس جنوبی دانشگاهی بزرگ برای تربیت زبده ترین و متخصص ترین مدیران و کارشناسان کشور است.

وی ادامه داد: صنعت نفت و گاز در توسعه استان بوشهر و کشور نقشی کلیدی دارد و مجموعه استان بوشهر برای انجام حرکتی جهادگونه در راستای بهره برداری از مخزن مشترک و کلیدی پارس جنوبی آماده است.

امام جمعه بوشهر افزود: با توجه به اینکه پایتخت انرژی کشور، بزرگترین پایانه صادارات نفتی و کریدور شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر است راه‌اندازی شعبه دانشگاه صنعت نفت زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز این صنایع را فراهم خواهد کرد.

امام جمعه بوشهربا اشاره به نیاز ایجاد پالایشگاه تصفیه نفت خام در استان بوشهر اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای احداث یک پالایشگاه تصفیه نفت خام با ظرفیت پالایش 100هزار بشکه نفت در روز در استان بوشهر زمینه بهره برداری بهتر از قابلیت های موجود در این استان را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: تشکیل شورای عالی مدیریت فرهنگی منطقه پارس با حضور نمایندگان وزارت نفت، وزارت کشور و سایر نهادها و سازمان های متولی امور فرهنگی برای آسیب شناسی و ارایه راه کار برای حل مشکلات فرهنگی این منطقه راهبردی نیز از ضروریاتی است که باید مورد توجه متولیان صنعت نفت قرار گیرد.

افزایش تولید گاز با اجرای طرح‌های توسعه باقیمانده پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس نیز در این نشست اظهار داشت: نتایج و دستاوردهای خوبی در سال گذشته با تلاش مدیران و کارکنان شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران طرف قرارداد به دست آمد.

موسی سوری به تشریح این دستاوردها پرداخت و افزود: تولید 70 مقاله علمی در مورد مخزن پارس جنوبی برای اولین بار در کشور در سومین همایش توسعه پایدار، یکپارچه و دانایی محور پارس جنوبی اقدامی با اهمیت است.

وی ادامه داد: افزایش تولید گاز با اجرای طرح‌های توسعه باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی ، تولید ثروت از دانش نفت و گاز و ساخت داخل ،  تولید نفت خام از لایه‌های نفتی پارس جنوبی و افزایش آن طی برنامه پنجم ، تولید صیانتی و پایدار گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی و تولید گاز هلیوم از پارس جنوبی، از جمله دستاوردهای مهم پارس جنوبی در سال گذشته بود.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس اضافه کرد: افزایش تولید گاز کشور از میدان پارس جنوبی تا سقف 285 میلیون متر مکعب در روز و در مجموع تولید 86 میلیارد مترمکعب گاز به ارزش اقتصادی حدود 40میلیارد دلار از اقداماتی بود که در سال گذشته با جدیت پیگیری شد.

سوری با اشاره به نتیجه دادن فازهای قدیمی این میدان مشترک ادامه داد: بهره‌برداری از چاه‌های فازهای 9 و 10 و افزایش تولید گاز کشور از این فازها به مقدار 42 میلیون مترمکعب در روز از جمله این دستاوردها در سال گذشته بوده است.

وی افزود: توجه ویژه به حوزه سلامت کارکنان و خانواده‌ها و انجام معاینات، صرفه‌جویی‌های اصولی در هزینه‌ها، تامین امنیت پایدار تولید و ساماندهی نیروهای پیمانکاری را از دیگر اقدامات این حوزه نام برد.

استاندار بوشهر نیز گفت: استانداری به عنوان نماینده عالی دولت دراستان برای تحقق بخشیدن به منویات رهبر معظم انقلاب، آماده است تا برای برطرف کردن موانع موجود و تسریع در بهره بردای از فازهای در دست ساخت پارس جنوبی با متولیان این صنعت همکاری کند.

محمد حسین جهانبخش افزود: تسریع درافتتاح پالایشگاه فازهای 12 ، 15 و16 و 17 و18 میدان گازی پارس جنوبی با توجه به مشترک بودن این میدان ضروری است.