فعالیت آماده‌سازی جلد چهارم «فرهنگ آثار ایرانی و اسلامی» به تالیف و ویرایش مقالات حروف «سین» و «شین» رسید.

سیدعلی آل‌داوود، عضو هیئت علمی گروه تالیف و تدوین «فرهنگ آثار ایرانی و اسلامی» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جلد چهارم این فرهنگ که در حال حاضر در دست آماده‌سازی در انتشارات سروش است، به مرحله‌ای رسیده که یک سوم حجم کار صفحه‌آرایی شده و دو سوم آن در دست ویرایش است.

وی افزود: در آخرین مرحله، بخش مربوط به حرف «د» و دیوان‌ها را به اتمام رساندیم که این بخش از جلد چهارم، 170 صفحه را به خود اختصاص داد و از دیوان آذری طوسی شروع شد و به دیوان یغمای جندقی ختم شد. در حال حاضر تحویل مقالات حروف «ر» و «ز» به پایان رسیده و مقالات این بخش‌ها در حال حروف‌نگاری هستند.

آل‌داوود در ادامه گفت: در کار آماده‌سازی این فرهنگ، به هیچ وجه کار مجلدات دیگر را به خاطر یک جلد تعطیل نمی‌کنیم و این‌گونه نیست که همه کار را روی جلد چهارم متمرکز کنیم. در حال حاضر برخی از بخش‌های جلد پنجم را آماده کرده‌ایم. البته نمی‌توان به طور قطعی سخنی گفت به احتمال قوی، جلد پنجم از حرف «ص» تا «ل» را در بر خواهد گرفت و این مجموعه جلد ششمی هم خواهد داشت.

این محقق گفت: برخی از مقالات جلد پنجم آماده هستند. جلد چهارم این دانشنامه از میانه کلمه‌هایی که حرف اولشان «د» است شروع شده است و در حال حاضر هم در زمینه آماده‌سازی این جلد مقالات بخش‌های حرف «سین» و «شین» در حال ویرایش هستند. البته تحویل مقالات این بخش‌ها هنوز به طور کامل تمام نشده و تالیف برخی از متون هنوز در زیرمجموعه این دو حرف ادامه دارد.

عضو هیئت علمی گروه تالیف و تدوین «فرهنگ آثار ایرانی و اسلامی» گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها باید این پروژه را تا دو سال دیگر به اتمام برسانیم، اما به این زمان خوشبین نیستم چون حجم کار بسیار بالاست. با این حال تیم دست‌اندرکار روی این طرح با جدیت مشغول کار هستند، ولی فکر نمی‌کنم زودتر از سه سال بتوانیم این پروژه را به پایان برسانیم.