ارومیه - خبرگزاری مهر: عملیات ساخت بیمارستان تامین اجتماعی خوی سال 66 آغاز ولی با کمتر از 40 درصد پیشرفت فیزیکی به حالت بلاتکلیف رها شده بود که به دنبال پیگیری های مسئولان استان امسال دوباره از سرگرفته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تاخیر بیش از 20 سال در روند اجرای این بیمارستان در حالی به دلایل و بهانه هایی از سوی مسدولان دنبال می شود که مردم منطقه خوی و شمال استان به شدت نیازمند احداث مراکز درمانی و بهداشتی هستند.

احداث این بیمارستان از سال 1366 در زمینی به مساحت پنج هزار و 600 متر مربع و زیر بنای هفت هزار و 200 متر مربع آغاز شده بود که از سال 1373 بعلت اختصاص نیافتن اعتبارات لازم نیمه تمام باقی ماندد.

بیمارستان نیمه تمام تامین اجتماعی خوی از جمله طرح های نیمه تمام کشور است قبلا به عنوان یک درمانگاه فعال بود تنها بر اساس سوگند نماینده وقت مردم خوی در مجلس به بیمارستان تغییر یافته است.

تخت های این بیمارستان نیمه تمام نیز در طول سالهای گذشته از 96 به 64 تختخواب در سالیان گذشته و سپس به 32 تخت تغییر یافته است.

به گفته مردم منطقه، بهره مندی از حداقل خدمات درمانی و بهداشتی حق مسلم 90 هزار بیمه شده تامین اجتماعی شهرستان خوی و منطقه شمال استان آذربایجان غربی است اما عدم احداث این مرکز طی 23 سال گذشته به راحتی حقوق بیمه شدگان این شهرستان را نادیده گرفته است.

بیمارستان تامین اجتماعی به دلیل سیاست های این سازمان نیمه تمام مانده بود!

معاون درمان اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان غربی در آیین آغاز عملیات اجرایی این بیمارستان گفت: سیاست سازمان تامین اجتماعی واگذاری خدمات و فعالیت های این سازمان به بخش خصوصی بوده که به همین دلیل از 22 سال قبل عملیات اجرایی این طرح به علت سیاست های سازمان نیمه تمام مانده بود .

ابراهیم شیرزاد ادامه داد: بدنبال پیگیری های مسئولان استانی و شهرستانی و ضرورت ایجاد یک مرکز درمانی ویژه افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در شهرستان های شمال آذربایجان غربی این طرح و تکمیل آن تصویب و از امروز عملیات اجرایی آن دوباره آغاز شد.

وی افزود: برای اجرای این طرح 66 میلیارد ریال اعتبار اولیه اختصاص یافته و برای تجهیز آن 30 تا 40 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و این بیمارستان در مدت 30 ماه تکمیل و با بهره برداری از آن برای افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هفت شهرستان شمال آذربایجان غربی خدمات رایگان درمانی ارائه می شود.

معاون درمان اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان غربی با بیان اینکه این بیمارستان 32 تخت خوابی شامل بخشهای جراحی،  ارتوپدی، زنان و زایمان و گوش و حلق و بینی است، اظهار داشت: در تکمیل عملیات اجرایی این طرح از مجموع هفت هزار و 200 متر مربع زیر بنای آن در سه هزار متر مربع نوسازی و احداث مجدد شده و بقیه مقاوم سازی می شود.

وی با اشاره به اینکه زمین این بیمارستان را مردم خیر خوی اهدا کرده اند و تا کنون برای ساخت آن یک میلیارد ریال هزینه شده، گفت: تامین اجتماعی با دو بیمارستان دیگر در شهرستان خوی قرار داد همکاری داشته و این مرکز درمانی به عنوان مرکز ملکی این نهاد در خوی آغاز بکار می کند.

به وعده های تامین اجتماعی اعتماد نمی کنیم

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاخیر چند ساله در اجرای عملیات احداث این بیمارستان به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه تامین اجتماعی در راستای اجرای این طرح عملکرد مناسبی نداشته و با وجود پیگیریها و ارائه سوال و تذکر در این راستا در مجلس به وزیر کار هنوز به نتیجه مشخصی دست نیافته ایم.

موید حسینی صدر احداث بیمارستان تامین اجتماعی در خوی را حق مسلم بیمه شده های تامین اجتماعی دانست و اظهار داشت: وزیر کار باید نسبت به رفع مشکلات این بیمارستان و تسریع در روند اجرای عملیات احداث و تکمیل اقدامات و دستورات لازم را ارائه دهد، ما دیگر به وعده ها اعتماد نمی کنیم و پیگیر جدی احداث این طرح می شویم.

وی با اشاره به اینکه سیاست کلی تامین اجتماعی در خصوص روند احداث این طرح نا مشخص است، افزود: این پروژه در طول 23 سال سرنوشت مبهمی داشته چرا که در این مدت یک روز صحبت از احداث بیمارستان 96 تختخوابی، سال دیگر تغییر آن به 64 تختخوابی و امروز تکمیل آن در قالب یک بیمارستان 32 تختخوابی مطرح است.

نماینده مردم شهرستانهای خوی و چایپاره در مجلس بر ضرورت پیگیری و رفع مشکلات تکمیل این بیمارستان تاکید کرد و گفت: احداث بیمارستان و توجه به وضعیت بهداشت و درمان یکی از مطالبات اساسی و ضروری مردم خوی است که باید در این خصوص چاره اندیشی اساسی شود.

همخوانی نداشتن میزان اعتبارات اختصاص، تصویب احداث این بیمارستان در قالب 96 تختخواب، خلف وعده در خصوص آغاز به کار مجدد این طرح نیمه کاره و زمان آغاز ساخت این بیمارستان تنها گوشه ای از مسائل و مشکلات پیش روی این طرح بود.

انتظار می رود حق مسلم مردم منطقه و بهره مندی از حداقل امکانات درمانی فدای موازی کاری و سیاست های نامشخص مسئولان نشود.