به نظر مي رسد بحث فعال شدن بازار هنر هاي تجسمي مسئله اي اساسي باشد و در اين ميان اختصاص بودجه نيم در صدي براي اين كار نيز حائز اهميت است . قطعا هيچ كس با آن مخالف نيست ، ولي ما هيچ طرح و برنامه اي براي اين كار نداشتيم .

 
 حسين خسروجردي نقاش و كارشناس خريد آثار هنري از محل بودجه نيم در صدي، در اين نشست كه با حضورعيسي مرتضوي(مدير گالري برگ)، رزيتا شرف جهان(كارشناس هنرهاي تجسمي)، ايرج تنظيفي(استاد دانشگاه )، معمار زاده (مجسمه ساز) و ركسانا محمودي( نقاش) برگزار شد، افزود:
 توجه داشته باشيد كه سابقه خريد و فروش آثار هنري در ايران، خيلي طولاني نيست يعني ايران كشوري نبوده است كه اين موضوع در آن خيلي جدي تلقي شود و به طور فعال در اين زمينه تلاشي صورت بگيرد . درايران تنها در يك دوره كوتاه شاهد آن هستيم كه اين كار به شكل يك تب در يك طبقه از ايرانيان ايجاد مي شود و البته بعد از انقلاب اين تب فروكش مي كند . در اين مورد مي شود گفت كه تنها در دودهه آخر حكومت پهلوي است كه شاهد جدي شدن بحث خريد و فروش آثار هنري هستيم و بعد از آن اين مسئله به شكل كاملا راكد تا تصويب اين بودجه ادامه يافته است . به اين ترتيب هنرمند نقاش يا مجسمه ساز ايراني در برابر اين موضوع كاملا غافلگيرشده است .
خسروجردي ادامه داد: من در حال حاضر بسياري از هنر مندان را مي شناسم كه نقاشي را كنار گذاشته اند و ديگر كار هنري نمي كنند چون از هيچ گونه حمايتي براي زندگي برخوردار نبودند. مخصوصا آنها يي كه فقط نقاش بودند و يا فقط مجسمه ساز بودند به دليل اينكه هيچ حمايتي صورت نمي گرفت آهسته آهسته  كار هنري را كنار گذاشتند و سعي كردند با پرداختن به كار هاي ديگري مشكلات اقتصادي خانواده خود را حل كنند . با طرح يكباره اين مسئله بار ديگر برخي از دوستان  نگران شده اند كه خوب حالا من كه داعيه اين را داشتم  كه نقاشم و مجسمه سازم چطور از اين فضا نمي توانم هيچ نوع بهره اي ببرم؟! گالري ها در حال حاضر مرتب با نقاشان و هنرمندان ارتباط بر قرار مي كنند .
وي سپس با اشاره به جريانات بوجود آمده طي ماههاي اخير در حواشي لايحه بودجه نيم درصدي كه قصد بهره برداري مادي از اين امكان را دارند افزود : برخي جريانات هم غير از گالري دار ها هستند كه به شكل مستقل راه اندازي شده اند و بعدا شناخته خواهند شد و البته داعيه اين را دارند كه مي توانند از اين گردش كار اقتصادي بخشي را براي خودشان بردارند و بقيه آن را هم  به جماعت هنر مند بدهند كه البته تمام اينها هم نوپا هستند . به اين ترتيب مشهود است كه فضاي كنوني از اين بابت  فضاي مطلوبي نيست ولي به هر صورت  كار آغاز شده است  و اين امر را بايد به فال نيك گرفت و براي  شروع كاربايد برنامه ريزي كرد .

اين هنرمند ادامه داد :  فكر نمي كنم  كه ما در حال حاضر  قادر به ادامه اين جريان به شكل خيلي حرفه اي باشيم . در اين ميان دولت جمهوري اسلامي كه اين بودجه را در اختيار مي گذارد بايد با دقت و حوصله به ماجرا نگاه كند. چون ما دراين زمينه در ابتداي راه هستيم و بايد توجه داشته باشيم طي تاريخ هنر ايران به اين مسئله خيلي توجه نشده است .

وي تاكيد كرد:  هنر درايران يا در خدمت امپراطوري  بوده است  يا در خدمت مذهب  و همواره به شكل كاملا مصرفي به آن نگاه مي كردند و به تاثيراتي كه هنر هاي تجسمي در عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي و اقتصادي مي گذارد، توجه چنداني نشده است . با وجود  اين مسئله هنر در بطن  همين جامعه اي كه خيلي هم به آن توجه ند ا شته ، جاري بوده  و در تمام زمينه ها  خدمات شايسته خود را ارائه مي كرده است . به هر حال  به آن هنري  كه  بنياد هاي فكري، زيبايي شناسي و شايد فرماليستي را دنبال مي كرد هيچ توجه اي نشد .


  اثر حسين خسروجردي

خسروجردي سپس با اشاره به سختي ها و تنگناهاي خلق آثار هنري در ايران افزود :  اگر ما به هنر مند نقاش يا مجسمه سازي كه صرفا نقاشي مي كند يا مجسمه مي سازد و درمباني آن  واقعا جدي است و به شكل خيلي حرفه اي به اين مسئله نگاه مي كند دقت كرده باشيم مي بينيم كه مظلوم ترين افراد در اقتصاد هنر آنها هستند كه  سهم چنداني  ازاين اقتصاد ندارند. فقط از اين گروه كساني كه در طول تاريخ فعاليت هاي حرفه اي در ايران، جذب دربار يا جذب جريانات ايدولوژيكي مي شدند سهمي رابدست مي آوردند ولي اين نسبت به  جمعيتي كه درايران در زمينه هنر فعال است ، نسبت كوچكي است ، و مي شود گفت  نود درصد جمعيتي كه صادقانه نقاشي  يا مجسمه سازي مي كنند هيچ بهره اي از گردش اقتصادي هنر در اين مملكت نبرده اند. بودجه نيم درصدي  سهم اينهاست، اگرچه اين فرصت باعث مي شود خيلي از هنرمندان ديگري كه در حواشي هنر فعاليت مي كردند روي همين موضوع متمركز شوند و بخواهند كار بكر و ناب و بدون هرگونه وابستگي و يا سفارش انجام دهند ولي به هر صورت كسي در اين جريان ضرر نخواهد كرد، براي اينكه هرچه قدر ما به اين جمعيت و به اين جريان كه خيلي مستقل و بنيادي به هنر نگاه مي كند توجه كنيم بنيانهاي زيبايي شناسانه و ادراكات هنري مملكت خودمان را بالا برده ايم .

خسروجردي ادامه  داد : جمعيت هنرمند ، جمعيت بسيار فرهيخته، با هوش، خردمند و فرزانه اي است كه صورتش را با سيلي سرخ كرده است . به نظر مي رسد تنها يك بخش از حمايت هايي كه از آنها صورت مي گيرد بايد حمايت هاي اقتصادي باشد واين حمايت ها بخش هاي ديگري هم  دارد. 

 خسروجردي در پايان افزود: بخش ديگر موضوع اقتصاد هنر تجسمي  گالري دار هاي خصوصي هستند كه به نظر من از هيچ نوع حمايتي  برخوردار نبوده اند بلكه با توانايي فردي خودشان اقدام به اين كار كردند و توانسته اند آن مقدار اندك سرمايه اي را  كه دردست علاقه مندان و عاشقان هنر بوده ، جمع آوري بكنند و تقريبا برخي از هنر مند ا ن را تغذيه بكنند . در اين زمينه شرايط خوبي نداريم ولي اميد وارم از جماعات مختلف كمك بگيريم . من و خيلي ازدوستانم هيچ سررشته اي از اقتصاد نداريم ما فقط نقاشيم .  من سعي كرده ام با كار گرافيك اموراتم را بگذرانم ولي مي توانم بگويم اگر به خود من اين بودجه را بدهند و بگويند براي جمعيت هم صنف و همكار خود كاري بكنم، هيچ طرح و برنامه اي براي اين كار ندارم .