اصفهان- خبرگزاری مهر: مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر در اکثر همایشها سعی شده که به مسئله عوارض ناخواسته دارویی اشاره شود به دلیل این است که به رژیم‌های درمانی منطقی‌تری برای بیماران برسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد کبریایی‌زاده پیش از ظهر پنجشنبه در سمینار اصول نسخه نویسی و تجویز منطقی دارو در سالمندان اظهار داشت: وجود دو یا چند بیماری همزمان به ویژه بیماری‌های مزمن در سالمندان، مصرف تعداد زیاد دارو به طور همزمان در سالمندان، اختلالات خواب و تغذیه و همچنین شیوع مشکلات گوارشی در آنان و نیز خوددرمانی و استفاده از داروهای OTC(داروهایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌شوند) از جمله دلایل توجه به مسایل دارویی سالمندان توسط پزشکان و داروسازان است.

وی توجه به مسایل درمانی و دارویی سالمندان را  بسیار ضروری و مهم عنوان کرد و بیان داشت: تغییرات فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک مرتبط با سن، تغییرات متابولیسم کبدی و کلیوی داروها و تأثیر اختلال حواس و حافظه در دارو درمانی سالمندان از دیگر عوامل تبیین اهمیت به مسائل دارویی سالمندان است.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد:  با توجه به اهمیت سلامت سالمندان، در نظر داریم تجویز منطقی گروه‌های دارویی را در سالمندان به صورت سمینارها و دوره‌های بازآموزی برای ارتقاء دانش همکاران پزشک و داروساز برگزار کنیم.

وی در ارتباط با ثبت عوارض ناخواسته داروی ادامه داد: ثبت عوارض ناخواسته دارویی یکی از مواردی است که باید در درمان بیماری‌ها و مراقبت‌های درمانی مورد توجه قرار گیرد و سعی شده در اکثر همایش‌ها به آن پرداخته شود، زیرا ارائه گزارش عوارض ناخواسته دارویی توسط پزشکان سبب می‌شود رژیم‌های درمانی منطقی‌تری برای بیماران انتخاب شود.

کبریایی‌زاده اضافه کرد: سالیانه حدود 4000 گزارش از ارزیابی نسخ پزشکان توسط کمیته تجویز و مصرف منطقی دارویی معاونت غذا و دارو برای پزشکان ارسال می‌شود که در این گزارش‌ها، درصد دریافت‌کنندگان آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای تزریقی، کورتون‌ها و میانگین اقلام دارویی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.