كامران شرفشاهي - شاعر و منتقد ادبيات ، گفت : به تحقيق مي توان گفت: واقعه ي عاشورا حتي پيش از وقوع ، گام در عرصه ادبيات نهاد، آن گاه كه حضرت اباعبدالله در مسير سفر از مكه به كوفه با فرزدق شاعر بزرگ عرب ديدار مي كند و فرزدق با بياني شاعرانه درباره ي اوضاع كوفه مي گويد : " دلهايشان با تو و شمشيرهايشان عليه توست ".

اين شاعر و منتقد ادبيات ، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين مطلب افزود : در طول تاريخ بشريت اشخاص بزرگي ظهور كرده اند و وقايع بسيار مهمي رخ داده است اما همه اين شخصيت ها و رويدادهاي بزرگ نتوانسته اند به قلمرو هنر و ادبيات گام بگذارند و يا در آيينه ي زلال هنر وادبيات  جلوه اي ماندگار داشته باشند.

وي تصريح كرد : در كتابهاي مقتل اشعاري منسوب به امام حسين (ع) و ياران آن حضرت ذكر شده است كه بسيار زيبا ، حزن انگيزه حماسي و تكان دهنده است. به ويژه ارجوزه هايي كه درميدان نبرد خوانده شده وحكايت از استقامت و ايمان والاي امام و اصحابش در آن هنگامه دشوار و سرنوشت ساز دارد. به گواه آثار تاريخي و منابع موجود حضرت امام حسين (ع) در آن روزگار بي هيچگونه شك و ترديدي علاوه بر آراسته بودن به جميع فضايل وكرامات ، فصيح ترين و بليغ ترين انسانهاي آن عصر بوده اند، كه اين واقعيت درخطبه هاي شور انگيز و انسان ساز آن حضرت به خوبي نمايان است ، به همين اعتبار ، انتظار مي رود كه در مراسم سوگواري حضرت سيد الشهدا (ع) آثار و اشعاري قرائت شود كه مناسب شان و مرتبه والاي آن حضرت باشد.

شرفشاهي : نخستين مرثيه را رباب همسر امام حسين (ع) در مجلس اين زياد سروده است .

شرفشاهي ياد آور شد : پس از واقعه ي جانگذاز كربلا به فاصله كوتاهي نخستين مرثيه هاي عاشورايي در سوگ آن حضرت سروده شد. برخي معتقدند كه نخستين سروده ها متعلق به شاعراني همچون عقبه بن عمرو السهمي و يا سليمان بن تئه عدوي تيمي بوده و برخي همچون  ابوالفرج در آغاني " ذكر كرده اند كه نخستين مرثيه را رباب همسر امام حسين (ع) در مجلس اين زياد سروده است . نكته قابل تامل در اين اشعار اين است كه عليرغم آنكه به زمان واقعه جانسوز عاشورا بسيار نزديك است ، اما سراينده هيچگاه نسبت به عظمت واقعه و مقام ارجمند حضرت خامس ال عبا(ع) غفلت نورزيده و روح بزرگ حماسه آن قيام با شكوه ناديده انگاشته نشده است.

وي اظهار داشت : پس از بازگشت اهل بيت مكرم امام حسين (ع) از شام به مدينه ، خاندان پاك وحي عليهم السلام با عوت از شاعران متعهد كوشيدند تا پيام سرخ نهضت عاضورا را با زيباترين شيوه ممكن كه استفاده از زبان سحر انگيز شعر است زنده نگهداشته و اين پيام آسماني را به نسل ها و عصر هاي آينده برسانند. و همواره با حمايت و ترغيب شاعران در اين زمينه ، امكان ظهور آثار ارزنده و تازه اي را فراهم آوردند . تا جايي كه اين آثار هراس خلفاي بني اميه و بي عباس را برانگيخت و موجب شد تا سرودن شعر عاشورايي جرمي بزرگ و نابخشودني به شمار آيد و بسياري از شاعران مورد شكنجه آزار و زندان قرار گيرند و يا حتي در اين راه به شهادت برسند.

اين شاعر اضافه كرد : در ايران نيز از آنجا كه سلاطين هميشه نسبت به روح حماسي و ستم ستيز قيام امام حسين (ع) احساس خطر مي كرده اند، كوشش كرده اند تا شاعران را فقط به سمت بيان گوشه هايي از واقعه كربلا سوق دهند و از امام حسين (ع) سيمايي دگرگون بيافريند . لذا بتدريج دركنار آثار ارزنده آثاري نيز ارايه شد كه نه تنها در شان آن حضرت نبود، بلكه در اين آثار تحريف هايي نيز روي داده بود كه جاي تاسف بسيار داشت. متاسفانه اين روند در روزگار ما نيز ادامه دارد و هنوز در زمينه تحريف شناسي و مقابله با انحرافاتي كه به وقوع پيوسته گام اساسي و قابل ذكري برداشته نشده است. علي رغم تحول و جهش چشمگيري كه پس از پيروزي انقلاب در عرصه ي شعر عاشورايي به وقوع پيوسته و خلق آثار بسيارغني ، هنوز هم در ايام محرم شاهد قرائت برخي نوحه ها هستيم كه يا داراي كژتابي و انحراف است مانند نوحه اي كه مردم را دعوت مي كند كه بگويند من حسين اللهي ام ! و يا برخي از نمونه هاي ديگركه ابدا در شان آن حضرت نيست مانند نوحه اي كه مي گويد گوسفندي را كشند آبش دهند و ... !

شرفشاهي گفت : در شرايط فعلي رسانه هاي گروهي مي توانند با آگاهي بخشيدن به عموم و روشنگري در اين زمينه و نيز انتشار اشعارمناسب ، امكان آشنايي افزونتر مردم و هيات هاي عزاداري را از آثار درخور تامل تري مهيا كنند. گردآوري و چاپ اشعار ارزنده به صورت كتاب و در اختيار قرار دادن آن به هيات هاي عزاداري نيز حركت ديگري است كه نبايد درباره ي آن كوتاهي كرد.