رئیس جمهوری افغانستان در نخستین اظهارات رسمی در مورد حملات روز یکشنبه، از کشته شدن غیرنظامیان افغان در حملات تروریستی علیه نیروهای خارجی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لس آنجلس تایمز، "حامد کرزای" رئیس جمهوری افغانستان در نخستین اظهاراتش پس از حملات 18 ساعته طالبان به کابل، از شبه نظامیان خواست به پای میز مذاکرات بازگردند.

به گفته وی مردم و نیروهای امنیتی افغان قربانی حملات می شوند که در اصل علیه نیروهای خارجی ترتیب داده می شود. کرزای همچنین از طالبان این سوال را پرسید که چرا با این کار خود مردم را هدف قرار می دهند.
 
رئیس جمهوری افغانستان در ادامه گفت: مردم در واشنگتن، لندن و هر جای مشابه دیگری در سلامتی و امنیت به سر می برند در حالی که مردم ما در کابل، لوگار، جلال آباد و پاکتیکا با حملات تروریستی مواجه اند. وی با اشاره به موعد خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال 2014 تاکید کرد که افغانها دیگر نمی خواهند به این نظامیان وابسته و متکی باشند.
 
کرزای همچنین با اشاره به نیاز مالی دولت افغانستان برای آموزش نیروهای امنیتی و تامین امنیت کشور اظهار داشت: ما دستکم به 4 تا 5 میلیارد دلار برای این کار نیاز داریم و همین برایمان کافی است.
 
وی در پایان خطاب به شبه نظامیان طالبان گفت: برادران، شما با ارتکاب چنین حملاتی سودی به اسلام و مسلمانان نمی رسانید بلکه حضور خارجی ها را طولانی تر می کنید.
 
گفتنی است روز یکشنبه شبه نظامیان طالبان حملات گسترده ای را علیه نیروهای افغانی و خارجی در شهرهای کابل، جلال آباد واقع در 120 کیلومتری شرق پایتخت و گردیز واقع در 100 کیلومتری جنوب و لوگار در 60 کیلومتری جنوب کابل انجام دادند که طی آن 50 نفر کشته و دهها نفر دیگر مجروح شدند.