آنار بایراملو خبرنگار محلی شبکه سحر در جمهوری آذربایجان بیش از دو ماه است که به اتهامات واهی در بازداشت تحقیقی به سر می‌برد و مشخص نیست دولت این کشور چه زمانی به اقدامات سرکوبی خود علیه جریان‌های اسلامی پایان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت جمهوری آذربایجان بیش از دو ماه پیش، در پی تشدید سرکوب جریان‌های اسلامی در این کشور، دستور بازداشت آنار بایراملو خبرنگار محلی شبکه سحر در جمهوری آذربایجان را صادر کرد و پلیس این کشور در 17 ماه آوریل گذشته با بازداشت آنار بایراملی مدعی شد که وی را به اتهام در اختیار داشتن مواد مخدر دستگیر کرده‌است.

دستگیری این خبرنگار با انتقادهای گسترده مدافعان حقوق بشر و روشنفکران مستقل در جمهوری آذربایجان و نیز سازمان‌های حمایت‌کننده از حقوق خبرنگاران مواجه شده‌است. ده‌ها نفر از سران احزاب و تشکل‌های جمهوری آذربایجان از جمله احزاب وحدت، سبزها، اسلام، اتحاد، حرکت روشنفکران، موسسه صلح و دموکراسی، سازمان آزادی بخش قره‌باغ، رئیس کمیته مبارزه با شکنجه، نماینده مجمع شهروندی هلسینکی و بسیاری از مدافعان حقوق بشر نیز حبس آنا بایراملی را سفارشی خوانده و خواهان آزادی وی شده‌اند.

موسسه امنیت و آزادی گزارشگران، موسسه دفاع از حقوق مطبوعات مستقر در باکو، سازمان خبرنگاران بدون مرز، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ایران و کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران مستقر در نیویورک نیز طی بیانیه‌های جداگانه‌ای با واهی دانستن اتهامات، خواهان آزادی سریع خبرنگاران بازداشت شده در جمهوری آذربایجان از جمله آنار بایراملی شدند.

ایراد اتهام علیه خبرنگار شبکه جهانی سحر بی‌اساس و خنده‌آور است

در این میان توفیق ترکی روزنامه‌نگار مشهور جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با مهر گفت: مادامی که مستنداتی در مورد دستگیری آنار بایراملی ارایه نشود، اتهامات ایرادی علیه وی بی اساس و خنده‌آور است.

این روزنامه‌نگار شناخته شده با تصریح اینکه آنار بایراملی قربانی به نوعی مجازات سیاسی شده‌است، افزود: ما کلا با بازداشت روزنامه‌نگاران مخالفیم، گاهی اوقات مسئله بازداشت یک روزنامه‌نگار به قدری مضحک و ناراحت‌کننده است که روزنامه‌نگار را به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت می‌کنند. به اعتقاد ما مادام که نهادهای انتظامی- امنیتی کشور اطلاعیه‌ای مستند درباره آنار بایراملی صادر نکنند، این اتهامات بی‌اساس و خنده‌آور است.

توفیق ترکی با اشاره به اینکه او و همفکرانش تلاش خواهند کرد برای آزادی آنار بایراملی و دیگر خبرنگاران محبوس در جمهوری آذربایجان تلاش لازم را به عمل آورند، عنوان کرد: ما با نشان دادن همبستگی با آنار بایراملی، نه فقط خواستار آزادی بدون قید و شرط او که خواهان آزادی همه روزنامه‌نگاران زندانی هستیم. این اواخر روزنامه‌نگاران اغلب قربانی مجازات‌های سیاسی می‌شوند و به نظر من آنار بایراملی نیز قربانی نوعی مجازات سیاسی شده‌است.

خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو، بیش از دوماه است در بازداشت تحقیقی به سر می‌برد و اتهام واهی وی همچون ده‌ها محبوس معترض و فعال اسلامی ضدحجاب ستیزی در جمهوری آذربایجان حمل مواد مخدر است. به اذعان تحلیلگران سیاسی اسلامگرا و دیگر فعالان و روشنفکران جمهوری آذربایجان به کار بردن این ترفند، برای خاموش کردن صدای معترضان در جمهوری آذربایجان، به امری عادی تبدیل شده است.