مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مصوبات برنامه جدید کاهش آلودگی هوا و تکالیف موجود در این برنامه در دو ماهی که از تصویب آن گذشته است هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر دکتر یوسف رشیدی در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران که عصر امروز در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد گفت: بر اساس این برنامه می بایست از اول فروردین سال 91 سوخت با استاندارد یورو 5 در جایگاهها توزیع می شد و در سال گذشته به همه جایگاهها سوخت با استاندارد یورو 4 ارائه می شد اما تنها در روزهای هفته هوای پاک به صورت نمادین در چندین جایگاه سوخت به این استانداردها ارائه شد.

به گفته وی همچنین در این برنامه ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اول تیرماه تاکید شده است اما هنوز راهنمایی و رانندگی هیچ گونه اظهارنظری در خصوص امکان اجرای این مصوبه نکرده است.

رشیدی اظهار داشت: همچنین یکی از مصوبات برنامه جامع کاهش آلودگی هوا همچنین برنامه پنجم توسعه کنترل ریزگردهاست که هنوز هیچ اقدام جدی چه برای کنترل ریزگردها با منشاء داخلی و چه ریزگردهایی که از کشورهای همسایه و بویژه عراق وارد کشور می شوند انجام نشده است و تنها در مواقع بحران بر سر یکسری برنامه هایی که هرگز اجرایی نمی شوند تاکید می شود.

مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  تصریح کرد: همچنین کنترل کنیستر و کاتالیست در مراکز معاینه فنی از دیگر مواردی است که در برنامه جامع  کاهش آلودگی هوا بر آن تاکید شده است اما گزارش شفافی در این خصوص در کمیته کاهش آلودگی هوا ارائه نشده است.

 سازمان هواشناسی در مواقع بحران همواره ضعیف عمل می کند

وحید نوروزی مشاور محیط زیست معاون شهردار تهران گفت: سازمان هواشناسی در مورد مسائل بحرانی مانند ورود ریزگردها همواره ضعیف عمل می کند.

به گزارش خبرنگار مهر وی در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران که عصر امروز در محیط زیست استان تهران برگزار شد گفت: حتی در خصوص بارندگی های اخیر هم که مشکلات بسیاری در پایتخت ایجاد شد سازمان هواشناسی ، اطلاعات و آمار دقیقی ارائه نداده بود.

به گفته وی ورود ریزگردها به کشور طبق روال سالهای گذشته از اواخر فروردین ماه تا حدود تیرماه ادامه خواهد داشت و آنچه که مسلم است اعضای کمیته کاهش آلودگی هوا به تنهایی نمی توانند این ریزگردها را کنترل کنند بلکه تمام دستگاههای ملی باید برای مدیریت این بحران همکاری کنند.

نوروزی اظهار داشت: درحال حاضر در بسیاری از استانها مانند آذربایجان و لرستان شاخص ریزگردها به 800 تا 900 پی اس آی رسیده است که این نشان دهنده ضعف مدیریت برای ساماندهی این معضل است.