خرم آباد - خبرگزاری مهر: با تصویب کمیسیون امور زیر بنایی دولت، آزاد راه اراک - خرم آباد با مشارکت بخش خصوصى احداث مى شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور - مصوب 1366- تصویب کرد که وزارت راه و شهرسازی مجاز است، برای اجرای آزاد راه شش خطه اراک - خرم آباد به طول حدود(150) کیلومتر، شامل طراحی، احداث آزادراه و ایجاد تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن برای قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه اراک - خرم آباد با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام کند.

بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی 50 درصد منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه، تاسیسات جانبی خاص آن و تملک اراضی را از محل ردیف اعتباری مشخص تامین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرار داد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند.

طرف مشارکت نیز تامین 50درصد باقی مانده منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص را تعهد و تامین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.

همچنین پیش بینی اولیه دوران مشارکت معادل بیست و سه (23) سال مشتمل بر سه (3) سال دوران احداث و بیست (20) سال دوران بهره برداری خواهد بود لیکن دوران مشارکت واقعی منوط و محدود به استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) است.

بر اساس مصوبه دولت، سود قطعی مورد انتظار سرمایه گذاری معادل سود سپرده های بلند مدت نزد بانکهای دولتی به علاوه سه درصد است. سود علی الحساب برای تنظیم گزارش هزینه- درآمد معادل 20 درصد منظور می شود.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، پس از وصول گزارش توجیهی فنی، اقتصادی و مالی و زیست محیطی و رعایت پدافند غیر عامل در اولین فرصت موضوع را برای تصمیم گیری در کمیسیون بند(الف) ماده(215) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه - مصوب 1389- مطرح خواهد کرد.

بر این اساس، وزارت راه وشهرسازی موظف است، در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای قرارداد، پیش بینی کند.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

بنابر این گزارش آزاد راه خرم آباد - بروجرد - اراک قطعه ای از آزادراه تهران - بندرامام (ره) است که در صورت بهره برداری از این پروژه ملی زمینه تسهیل در ترانزیت کالا و خدمات در این محور فراهم می شود.

سال گذشته همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان لرستان عملیات اجرایی آزادراه خرم آباد به اراک آغاز شد تا حلقه مفقوده محور ارتباطی شمال به جنوب کشور در مسیر تکمیل شدن قرار گیرد.

این در حالیست که احداث آزادراه اراک - بروجرد - خرم آباد در ادامه آزادراه تهران - بندرامام (ره) با اعتباری در حدود 8000 میلیارد ریال در سفر سوم هیئت دولت به استان لرستان به تصویب رسیده بود.

از سوی دیگر ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به اجرای پروژه آزادراهی خرم آباد - اراک از دیگر اتفاقات خوشایندی است که مردم و مسئولان را به تحقق این پروژه امیدوار کرده است.

پروژه ملی آزادراه اراک - بروجرد - خرم آباد به طول بیش از 150 کیلومتر و با هدف تسهیل در حمل نقل و جابجایی کالا و مسافر همچنین اتصال محورهای اصلی شمال به جنوب کشور و بندرامام خمینی (ره) عملیاتی می شود.

پیش از این عباس رضایی مدیرکل قبلی راه و ترابری استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که مراحل آزادسازی این پروژه انجام شده است. وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی این پروژه طی سالجاری خبر داده بود.

به هر روی بدون شک در دنیای امروز، آزادراه ها و به خصوص آزادراه هایی که به شهرهایی که ترانزیت کالایی بیشتری دارند ختم می شوند، از جمله زیرساخت های مهم و کلیدی محسوب می شوند.

با این وجود بررسی ها نشان می دهد که سهم استان لرستان در حوزه آزادراهها نیازمند ارتقا است زیرا با وجود افتتاح آزاد راه خرم آباد - پل زال به طول 104 کیلومتر این استان با توجه به موقعیت استراتژیک همچنان نیازمند توجه ویژه در حوزه راهها است.

با این اوصاف لرستان به عنوان استانی که مسیر تردد شمال به جنوب و غرب به شرق کشور از آن عبور می کند نیازمند توجه ویژه در گسترش آزاد راهها است که اجرای پروژه آزاد راهی خرم آباد - بروجرد - اراک خود حکایت از واقف شدن مسئولان به اهمیت این مسئله دارد.