تهران – خبرگزاری مهر: مشاور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در امور موقوفات مدارس و حوزه های علمیه گفت: استان تهران با وجود بیش از 113 واقف روحانی، از بیشترین واقف در این قشر در سطح کشور برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمدالله اسناوندی صبح چهارشنبه در نشستی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سنت حسنه وقف در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است، خبرنگاران افزود: این سنت حسنه یکی از گرانبهاترین و ارزشمند ترین سنت های اسلامی است که نتیجه آن تا سالهای دور باقی بوده و نسلهای پیاپی از آنها بهره مند خواهند شد.

وی گفت: با اشاره به نقش و رسالت روحانیت وحوزه های علمیه در احیای فرهنگ وقف در جامعه، اضافه کرد: امروزه حوزه های علمیه به عنوان مهمترین مرکزنشر فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه به شمار می روند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر براساس نیت واقفین موقوفاتی برای حوزه علمیه وجود دارد که تمامی آن در این راستا صرف می شود.

وی گفت: در استان تهران بیش از 90 حوزه علمیه  موقوفه خواهران وبرادران  مشغول فعالیت هستند که نقش مهمی در جهت ترویج سنت حسنه وقف دارند.

مشاور مدیر کل درامور موقوفات مدارس و حوزه های علمیه در خصوص واقفین روحانی افزود: در استان تهران بیش از 113  واقف روحانی وجود دارد.

اسناوندی با اشاره به اینکه استان تهران از بیشترین واقف روحانی در سطح کشور برخوردار است، عنوان کرد: علمایی همچون ملا علی کنی(ره)، آیت اله فیروزآبادی،  ملا محمد موسی، ملا رجبعلی دار آبادی، میرزا ابراهیم مجتهد تهرانی، حاج ملا محمد جعفر استر آبادی شریعتمدار، آیت اله محسنی ملایری، ملا آقا رضا، ملا محمد جعفر مجتهد(مجتهدی) با وقف موقوفات ارزشمند نقش بسزایی در خدمت رسانی و فرهنگ سازی در جامعه دارند.

وی افزود: بر اساس نیات واقفین درآمدهای این موقوفات در راستای کمک به طلاب، ساخت حوزه های علمیه، تعمیر و بازسازی مدارس علوم دینی، اطعام و روضه خوانی، عزاداری ائمه اطهار(ع)، بیمارستان و درمان، ایتام و بی بضاعتان هزینه می شود.

وقف سنت حسنه ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته است و اسلام نیز آن را در مسیری روشن، منطقی و هدفدار، مترقی و دقیق مورد استفاده قرار داده است.

وقف در لغت دارای معانی متفاوتی است که در قرآن کریم ریشه ی "وقف " در چهار آیه قرآن با معانی مختلف به کار برده شده است.

قرآن چون جاودانی و همگانی است، برای همه مردم و در هر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد. پس موضوعات آن برای همه است. وقف نیز یکی از موضوعات قرآنی محسوب می شود.