مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز از ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عراق با سرمایه گذاری 450 میلیون دلاری خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون ورق مورد نیاز برای ساخت این خط لوله جدید 220 کیلومتری گاز تامین شده است.

علیرضا غریبی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت خط لوله جدید صادرات گاز طبیعی ایران به عراق، گفت: قرار است انشعابی از خط لوله ششم سراسری به طول 220 کیلومتر و قطر 48 اینچ برای ساخت خط لوله انتقال گاز به عراق گرفته شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اعلام اینکه در حال حاضرر ورق مورد نیاز این خط لوله گاز تامین شده است، تصریح کرد: با امضای قرارداد جدید گازی بین ایران و عراق ساخت این خط لوله هم آغاز خواهد شد.
 
این مقام مسئول هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت خط لوله گاز عراق را 450 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این خط لوله توسط پیمانکاران داخلی ساخته خواهد شد.
 
وی ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله جدید را حدود 25 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر طراحی ساخت این خط لوله گاز به پایان رسیده است.
 
جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز اخیرا در جمع خبرنگاران از امضای قریب ‌الوقوع قرارداد صادرات گاز ایران به عراق خبر داد و یادآور شده است: قرار شده است در مدت پنج سال حدود 25 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عراق صادر شود.
 
معاون وزیر نفت با بیان اینکه گاز صادراتی به عراق صرف تامین نیاز نیروگاه‌های بغداد و منصوریه این کشور همسایه خواهد شد، تصریح کرده بود: پیش بینی می‌شود این قرارداد گازی به زودی با حضور رستم قاسمی و کریم لعیبی وزیران نفت دو کشور امضا شود.
 
به گزارش مهر، بر این اساس با تکمیل و راه‌اندازی خط لوله مشترک امکان ارسال گاز به عراق به منظور تامین نیروگاه‌های صدر، بغداد و منصوریه این کشور فراهم می شود.
 
این توافق جدید گازی تهران – بغداد در حالی حاصل شده است که اسفند ماه سال گذشته ایران و عراق برای افزایش صادرات برق یک قرارداد جدید امضا کرده بودند.