کرج - خبرگزاری مهر: وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح توسعه کشاورزی به منابع طبیعی کشور آسیب نمی رساند، ملاحظات مربوط به حراست از منابع طبیعی در اجرای این طرح لحاظ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق خلیلیان ظهر پنجشنبه در گرهمایی روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج افزود: در طراحی طرح توسعه کشاورزی تلاش شده تا امر حراست از منابع طبیعی دچار مشکل نشود و زمینه های لازم برای تحقق این امر فراهم می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مسئولان منابع طبیعی استانها در ستادهایی که به منظور توسعه کشاورزی تشکیل شده، حضور دارند و با همکاری آنها اهداف مربوطه دنبال می شود و زمینه های عملی شدن برنامه ها فراهم خواهد شد.

این مسئول گفت: کارگروه ملی در راستای طرح توسعه کشاورزی تشکیل شد و ستادی نیز در زمینه توسعه کشاورزی در استانها و شهرستانها وجود دارد که امور مربوطه را پیگیری خواهند کرد.

اولویت با فارغ التحصیلان کشاورزی است

خلیلیان افزود: واگذاری زمین نیز در طرح توسعه کشاورزی دنبال و در این زمینه به اولویتها توجه می شود ضمن اینکه در واگذاری زمین در این زمینه، اولویت با فارغ التحصیلان کشاورزی خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین این امر در خصوص آندسته از اراضی که استعداد لازم برای اجرای فعالیتهای زراعی را دارند، اجرا می شود ضمن اینکه یکی از دیگر شرطها نیز این است که وزارت نیرو آب را تامین کرده باشد.

وی گفت: البته مالکیت زمین به کسی منتقل نمی شود و در قالب قرارداد اجاره پنج تا سه ساله، فعالیتها صورت می گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم، قرارداد تمدید خواهد شد که این امر دنبال می شود.

مراکز و زمینهای آموزشی کشاورزی حفظ شوند

خلیلیان در خصوص اهمیت حفظ مراکز و زمینهای آموزشی مربوط به کشاورزی و منابع طبیعی نیز افزود: این مراکز باید حفظ شوند و دستگاه های ذیربط نیز در این خصوص همکاری داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین باید از تغییر کاربری هایی که موجب از میان رفتن اراضی آموزشی کشاورزی می شود، جلوگیری کرد.

این مسئول گفت: یکی از زمینهایی که باید حتما حفظ شود، مزرعه آموزشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج است و همه دستگاه های مربوطه باید در این راستا همکاری های لازم را با این پردیس داشته باشند.  

چهل و پنجمین گردهمایی روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران که در کرج مستقر است، برگزار شده است.