عبد المنعم ابوالفتوح و محمد مُرسى وعمرو موسى سه تن از بارزترین کاندیداهاى انتخابات ریاست جمهورى مصر از سوى دادستانى کل این کشور فراخوانده شدند.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه این فراخوانى به اتهام زیر پا نهادن مقررات مبارزه انتخاباتى انجام گرفته است.

 کمیته نظارت بر انتخابات چند تن از نامزدها و از جمله این سه تن را، متهم به آن کرده است که آیین نامه تبلیغات و مبارزات ریاست جمهورى را در بعضى موارد نادیده گرفته اند و باید جواب پس بدهند.
 
مهمترین موارد تخلف اعلام شده از سوى این کمیته، اجتماعات تبلیغاتى برگزارشده در بعضى دانشگاهها بوده است. دانشگاههاى اسیوط ، منصوره و نیز شعبه "اسیوط" دانشگاه الازهر شاهد چنین اجتماعاتى از سوى نامزدها بوده اند.
 
کمیته نظارت بر انتخابات مصر از دادستانى کل این کشور خواسته است به هر گونه تخلفى که از سوى نامزدها صورت گرفته یا مى گیرد، رسیدگى کند.
 
بعضى از تخلفات کاندیداها مربوط به نحوه برخورد آنان با کمیته مذکور است. خیرت الشاطر (نامزد اخوان المسلمین) و حازم ابواسماعیل (نامزد سلفى ها) متهم به برخورد "ناصحیح" با این کمیته شده اند.
 
الشاطر متهم به آن است که کمیته نظارت بر انتخابات مصر را مورد اهانت قرار داده است. ابواسماعیل نیز متهم است که اطلاعات نادرست به این کمیته ارایه کرده است.
 
یکى دیگر از تخلفات مهم انتخاباتى که براى رسیدگى به دادستانى کل مصر احاله شده است، ارایه امضاهاى جعلى یا غیر قانونى براى رساندن آمار تاییدکنندگان به حد نصاب است.
 
گفته مى شود بعضى از نامزدها اسامى "مُردگان" را در لیست هاى تایید آورده اند، و بعضى دیگر امضاى کسانى را ارایه کرده اند که با حکم دادگاه، از مشارکت در فعالیت هاى سیاسى محروم شده اند.
 
یاد آور مى شود دادستانى مصر زمانى این افراد را فراخوانده که مبارزه انتخاباتى عملا و قانونا آغاز شده است.