در حالی شرکتهای پتروشیمی کود اوره را با قیمت مصوب در اختیار کشاورزان نمی‌گذارد که در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، وزارت جهادکشاورزی هم به نوبه خود خرید کود اوره را در انحصار شرکت دولتی خدمات حمایتی کشاورزی درآورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کودهای اوره، ازته، نیتراته، سرک، شکری و سفید همگی نام محصولی هستند که اگر به موقع در اختیارکشاورزان قرار نگیرد، متمل ضرر و زیان جبران ناپذیری خواهند شد.

در این رابطه بهروز کریمی روزبهانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی شرکتهای تعاونی تولید روستایی کشور در گفتگو با مهر گفت: شرکتهای پتروشیمی که با سرمایه ملت ایران و با استفاده از نفت که از منابع طبیعی و خدادادی و متعلق به همه نسلها و مردم ایران هستند، از فروش کود اوره بر اساس مصوبه هیئت دولت مبنی بر قیمت هر کیلوگرم 4000 ریال به کشاورزان خودداری کرده و این محصول حیاتی مورد استفاده در بخش کشاورزی را از طریق بورس با قیمت 5000 ریال بابت هر کیلوگرم عرضه می‌کنند.

وی افزود: هیئت دولت به منظور حمایت از بخش کشاورزی در تاریخ 22/12/1390 مصوبه ای مبنی بر عرضه کود اوره به مصرف کننده بر مبنای قیمت 4000 ریال بابت هر کیلوگرم یعنی کیسه ای 20 هزار تومان صادر کرده است ولی متاسفانه شرکتهای پتروشیمی از اجرای این مصوبه در سال 1391 خودداری می کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی شرکتهای تعاونی تولید روستایی کشور اضافه کرد: بخش کشاورزی که در سخت ترین شرایط محصولات مختلفی تولید می کند و امنیت غذایی را حفظ کرده است نباید با چالشهای جدیدی مواجه شود. وی خواستار آن شد که کود اوره مورد نیاز کشاورزان بر اساس مصوبه هیئت دولت در اسرع وقت توزیع شود تا بیش از این تولید محصولات کشاورزی آسیب نبیند.

به گزارش مهر، سال گذشته با احتساب یارانه ای که دولت برای کود اوره پرداخت می کرد، قیمت هرکیسه 50 کیلویی کود اوره در حدود 67 هزار و 500 ریال محاسبه می‌شد و به‌دلیل ارزان بودن، این نوع کود شیمیایی با مشکلات فراوانی به‌دست کشاورزان می رسید.

پس از پیگیریهای فراوان بالاخره در مورخه 22/12/90 مصوبه ای از سوی هیئت دولت به تصویب رسید که براساس آن، قیمت هرکیسه 50 کیلویی کود اوره درب واحدهای تولیدی و تحویل به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یا اتحادیه تعاونی های روستایی 175 هزار ریال و عرضه آن به کشاورزان با قیمت 200 هزار ریال تعیین شد که کشاورزان هم بالاجبار آن را پذیرفتند و تصور کردند که شاید با قیمت تازه کود اوره دست اندرکاران امر با سودی که عایدشان می شود، انگیزه بیشتری برای رساندن به موقع این نوع کود داشته باشند، درحالیکه در عمل چنین نشد!

تصویر مصوبه هیئت دولت

براساس مصوبه مذکور، اتحادیه تعاونی های روستایی این وظیفه خود را به اتحادیه مرکزی شرکتهای تعاونی تولید روستایی کشورواگذار کردند اما در تاریخ 30/01/91 مجید خشنود سرپرست معاونت امورتولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه ای خرید کود اوره را تا اطلاع ثانوی تنها درانحصارشرکت "خدمات حمایتی کشاورزی" قرار داد.

تصویرابلاغیه معاونت امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی

با عنایت به اینکه طبق جدول زمانبندی نیاز کشاورزان به کود شیمیایی اوره یارانه ای که توسط معاونت امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است، کشاورزان در دو ماهه نخست سال مجموعا به 200 هزارتن کود اوره یارانه ای و 131 هزارتن کود اوره غیریارانه ای نیاز دارند که تاکنون براساس گزارشهای واصله کمتر از این میزان به دست کشاورزان سراسر کشور رسیده است.

تصویر جدول زمانبندی نیاز کشاورزان به کود اوره

براساس این گزارش، چند اشکال اساسی را می توان به عملکرد وزارت جهادکشاورزی در رابطه با خریداری و توزیع کودهای شیمیایی به ویژه کود اوره وارد دانست؛ اولا قانون برنامه پنجم توسعه اکیدا انحصار دولتی را ممنوع اعلام کرده است، ضمن اینکه در راستای تحقق اصل 44 باید کارها به بخش خصوصی واگذار شود.

ثانیا شرکت دولتی خدمات حمایتی هم به دلیل نداشتن نقدینگی نتوانست کودی از شرکتهای پتروشیمی تحویل بگیرد و طبق جدول زمانبندی شده آن را بین کشاورزان توزیع کند.

ثالثا شرکتهای پتروشیمی از این ناهماهنگی ها سوء استفاده کرده و حواله کودهای شیمیایی را صادر نکردند و به جای آن، اعلام کرده اند که کودهای شیمیایی خود را برای فروش در بازاربورس عرضه می کنند!

به نظر می رسد شرکتهای پتروشیمی به دلیل اینکه قیمت پیشنهادی دولت را قبول ندارند هم به دنبال افزایش قیمت کودهای شیمیایی خود هستند و هم به دنبال صادرات آن تا متضرر نشوند.

این درحالی است که پیش از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها ،هرکیسه 50 کیلویی کود اوره در حدود 60 هزار ریال بین کشاورزان توزیع می شد اما امروز همان کیسه های 50 کیلویی کود اوره که باید در حدود 200 هزار ریال بین کشاورزان توزیع شود، با شروط شرکت پتروشیمی 250 هزار ریال بین کشاورزان توزیع می شود.

از سویی دیگر، قیمت هرکیسه کود اوره در بازار آزاد 400 هزار ریال است، درحالی که کشاورزان با شرایط فعلی قادر به خرید آن نیستند و قیمت آزاد اعلامی از سوی پتروشیمی در بورس هزینه های سنگینی را به کشاورزان تحمیل می کند.

در این رابطه محمدرضا رزاقی مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولید استان فارس به مهر گفت: متاسفانه شرکتهای پتروشیمی کود شیمیایی ازت را با قیمت مصوب در اختیار شرکتهای تعاونی تولید روستایی نمی گذارند که آنها کشاورزان بدهند.
 
وی با بیان معاون وزیر جهادکشاورزی با ارسال نامه خود مبنی بر انحصاری کردن خرید کود ازت از شرکتهای پتروشیمی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، مصوبه هیئت دولت را نقض کرده است، گفت: به نظر می رسد در راستای اجرایی کردن اصل 44 می بایست سرپرست معاونت امورتولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی باید یک بازنگری دراقدام خود مبنی بر ارسال چنین نامه ای انجام دهد. به گفته وی، تا پایان ماه جاری کشاورزان استان فارس به 3 هزار تن کود اوره نیاز دارند که اگر به موقع بدستشان نرسد متحمل ضرر و زیان زیادی خواهند شد.

این اظهارات درحالی است که احمد طمراسبی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در گفتگو با مهرعنوان کرد: شرکت خدمات حمایتی تنها متولی تامین کود ازته یارانه ای است!

وی خاطرنشان کرد: براساس آماری که تا هفته گذشته به دست ما رسیده است، تاکنون بیش از 100درصد کود اوره یارانه ای کشت بهاره کشاورزان سراسر کشورتامین شده است و خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش مهر، براساس مصوبه هیئت دولت مرجع تامین نیاز کود ازته هم سازمان خدمات حمایتی کشاورزی و هم اتحادیه تعاونی های روستایی است که اتحادیه تعاون روستایی این مسئولیت خود را به اتحادیه مرکزی شرکتهای تعاونی تولید روستایی کشور واگذار کرده است.
 
----------------------------

گزارش از محمدابراهیم پاکزاد