اصفهان - خبرگزاری مهر: انجام عمل پیوند کبد برای سومین بار درمرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان، آموزش موزیکال طرح بها به کودکان اصفهان و ... از اخبار کوتاه پزشکی اصفهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، با هماهنگی واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س)، کبد و دو کلیه یک بیمار مبتلا به مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا شد.

مدیر عامل بیمارستان الزهرای اصفهان گفت: حسین وسائلی 15 ساله که در اثر سانحه برق گرفتگی دچار مرگ مغزی شده بود، پس از انجام مراحل مربوط به تائید مرگ مغزی و اخذ رضایت از خانواده انسان دوستش از بیمارستان شهید منتظری نجف آباد به مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) منتقل شد و مورد عمل برداشت اعضا قرار گرفت.

پرویز کاشفی با اشاره به اینکه حال عمومی گیرندگان عضو تاکنون مطلوب گزارش شده، افزود: کبد این نوجوان طی یک عمل جراحی هشت ساعته توسط تیم پیوند این مرکز به یک جوان 24 ساله پیوند شد و دو کلیه وی نیز در همین مرکز به دو بیمار دیگر پیوند شد.

وی با اشاره به این موضوع که  این سومین پیوند کبد انجام شده در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) است، گفت: گیرندگان دو پیوند کبد قبلی نیز هم اکنون در سلامت کامل به سر می‌برند.

آموزش طرح بها با شیوه‌ موزیکال به کودکان

مرکز فوریتهای پزشکی شهرستان اصفهان به منظور آشنا کردن کودکان و نونهالان با اورژانس 115 و احیای قلبی ریوی پایه، دوره‌ای آموزشی را به صورت موزیکال و کودکانه در دبستان دخترانه‌علامه حلی ناحیه‌ سه آموزش و پرورش اصفهان برگزار کرد.

مسئول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در شهرستان اصفهان گفت: واحد آموزش فوریتهای پزشکی شهرستان اصفهان با هدف اجرای طرح بها (بسیج همگانی احیا)، آشنا کردن کودکان و نونهالان با اورژانس 115 و احیای قلبی ریوی پایه، دوره‌ای آموزشی را برای 72 نفر از دانش‌آموزان پایه‌اول تا پنجم ابتدایی و پیش‌دبستانی مدرسه‌دخترانه‌علامه حلی ناحیه‌سه آموزش و پرورش اصفهان برگزار کرد.

محمدعلی هاشمی افزود: ارائه‌ آموزشهای لازم به روش موزیکال، پخش فیلم و انیمیشن و بازدید از خودروی آمبولانس از ویژگی‌های این دوره‌آموزشی بوده است.

وی تصریح کرد: در دوره‌آموزشی مذکور، CD انیمیشن اورژانسی‌ها، اسباب بازی‌هایی با نشان اورژانس 115 و کتاب‌های مثلث طلایی امداد و الکی زنگ نزن درمیان کودکان شرکت کننده توزیع شد.

آموزش مهارتهای احیای قلبی ریوی به دبیران آموزش و پرورش شهرستان مبارکه

43 نفر از دبیران آموزش و پرورش شهرستان مبارکه ضمن شرکت در دوره‌های آموزشی طرح بها با مهارت‌های احیای قلبی ریوی آشنا شدند.

مسئول امور پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان مبارکه گفت: واحد آموزش مرکز فوریتهای پزشکی شهرستان مبارکه با برگزاری دوره‌های آموزشی احیای قلبی ریوی در قالب طرح بها (بسیج همگانی احیا) برای 43 نفر از دبیران آموزش و پرورش این شهرستان، آنها را با اصول اولیه‌احیا در مواقع ضروری آشنا کرد.

ایرج ابوطالبی با بیان اینکه این دوره‌آموزشی پس از اطلاع‌رسانی از سوی فرمانداری، به درخواست آموزش و پرورش شهرستان برگزار شد، افزود: شرکت کنندگان در این دوره‌آموزشی از معلمان دارای مدارک دانشگاهی فوق دیپلم و کارشناسی بودند که در قالب دو گروه 18 و 25 نفری به یادگیری مهارت‌های احیای قلبی ریوی پرداختند.

وی با اشاره به اینکه دوره‌مذکور در قالب آموزش تئوری و عملی به صورت رایگان برگزار شد، تصریح کرد: در این دوره‌آموزشی، پمفلت‌های آموزش طرح‌بها و کتاب‌های اصول آشنایی با کمک‌های اولیه نیز در میان شرکت‌کنندگان توزیع شد.