راور - خبرگزاری مهر: رئیس شبکه دامپزشکی راور در خصوص افزایش موارد ابتلای دام ها به بیماری کیست هیداتیک هشدار داد.

احمدرضا انور در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب افزود: در سال گذشته تعداد چهار راس گاو و بیش از 10مورد دام سبک و دو نفر شتر به صورت بالینی و کشتارگاهی به کیست هیداتیک در شهر راور شناسایی شده اند.

وی افزود: این بیماری گاهی پس از کشتار دام نیز در اندام ها قابل مشاهده است که بازرسان بهداشتی با حذف اندام مبتلا گوشت را سالم سازی و اجازه مصرف می دهند.

این مسئول تصریح کرد: عامل ایجاد کننده بیماری یک کرم انگل است که بدون هیچگونه علائمی در روده گوشتخواران بخصوص سگ و شغال زندگی می کند.

انور گفت: این کرم ها روزانه هزاران تخم را از طریق مدفوع سگ وارد محیط می کنند.

وی تصریح کرد: از آنجا که سگ ها و شغال ها علاقه فراوانی به دفع مدفوع در علوفه ها دارند و با از بین رفتن مدفوع نیز تخم ها تا مدت ها در علوفه باقی می مانند، ابتلای دامهای علفخوار در اثر خوردن این علوفه ها بسیار رایج است.

انور ادامه داد: در ابتدای بیماری تخم ها وارد اندام های مختلف شده و کیست یا دانه ایجاد می کنند که هیچ گونه علائمی در حیوان ندارد.

وی اظهار داشت: کم کم با رشد کیست ها فشار بر اندام های داخلی افزایش یافته و با پاره شدن آنها علائم بسیار وخیمی در دام مشاهده می شود.

انور یادآور شد: برخی این علائم شامل تب بالا، تشنج، علائم عصبی، افزایش تنفس است.

رئیس شبکه دامپزشکی راور بیان داشت: بلع این تخم ها در انسان نیز همانند دام باعث ایجاد کیست در اندامها می شود، که درمانی به جز جراحی در انسان ندارد.

وی تاکید کرد: شستشوی اصولی سبزیجات قبل از مصرف، اتلاف سگ های ولگرد، خوراندن داروهای ضدانگل به سگ های خانگی و اجتناب از تماس با سگ های بدون صاحب از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کیست هیداتیک است.