مشهد - خبرگزاری مهر: کارشناس مسئول برنامه‌ سی‌بی‌آر سازمان بهزیستی کشور گفت: یک‌سوم معلولینی که در بهزیستی پرونده دارند و تحت پوشش خدمات این سازمان هستند، در طرح سی بی آر CBR"" شناسایی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن ایروانی قبل از ظهر پنجشنبه در کارگاه آموزشی برنامه CBR"توانبخشی مبتنی بر جامعه" که در هتل سحاب شهرستان طرقبه‌شاندیز برگزارشد، گفت: بهزیستی در دو سال اخیر، تغییر ساختاری وسیعی را تجربه کرده و در تشکیلات جدید معاونت توانبخشی سه دفتر توانبخشی مراکز روزانه، توانبخشی مراکز مراقبتی شبانه‌روزی و توانمندسازی معلولان دارد.

وی اختصاص یک دفتر مستقل به موضوع توانمندسازی را نشانه‌ عزم جدی مسئولان بهزیستی و داشتن برنامه‌ اساسی برای این موضوع دانست و گفت: توانمندسازی به معنای ایجاد قدرت تولید اراده و فکر و ایجاد نیروی تطبیق الگوهای زندگی فرد بر زندگی جامعه است.

وی در خصوص چگونگی شکل‌گیری برنامه‌ی سی‌بی‌آر در کشور گفت: برنامه‌ریزان توسعه به تجریه دریافتند که برنامه‌هایی که اجرای بالا به پایین دارند نسبت به برنامه‌هایی که اساس آنها در جامعه قرار دارد و مردم محور آن هستند از پایداری بسیار کمتری برخوردارند بنا بر این با توجه به تجربیات سایر کشورها به نظر رسید که اگر توانبخشی معلولین به خود جامعه واگذار شود موفق‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ساختن این موضوع که در کشورهایی مانند امریکا هیچ سازمان و نهاد دولتی متولی کار معلولین نیست، گفت:‌ در این کشورها هر معلولی که در سامانه خدمت معلولان ثبت نام می‌کند بلافاصله به یکی از تشکلهای غیر دولتی معرفی و در کمترین زمان ممکن، با آن تشکل ارتباط می‌گیرد و نیازهایش به سرعت برآورده می‌شود.

ایروانی تأکید کرد: بهزیستی در برنامه‌های توانبخشی و توانمندسازی به سمت موسسه‌زدایی و دوری از محوریت دولت حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه این طرح در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته، افزود: در حال حاضر 67 درصد روستاهای کشور تحت پوشش برنامه‌ سی‌بی‌آر هستند و در نتیجه‌ اجرای این طرح 325 هزار نفر از کل 950 هزار معلولی که در سطح کشور در بهزیستی پرونده دارند از طریق این برنامه شناسایی شده‌اند.

ایروانی تأکید کرد: اغلب این معلولین پیش از شناسایی در برنامه‌ سی‌بی‌آر، امکان دسترسی به خدمات اجتماعی را نداشتند چون یا در نقاط بسیار دور افتاده بودند یا به دلایل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، امکان برخورداری از خدمات را نداشتند.

وی با یادآوری اینکه برنامه‌ سی‌بی‌آر تنها دو درصد از کل اعتبارات بهزیستی را به خود اختصاص داده، گفت: با این حال، خدمات ایجاد شده توسط این برنامه در سطح معلولین و بخصوص در روستاها بسیار بیشتر از سهم اعتباری آن است.

وی گفت: این اتفاق خوب به همت هزاران تسهیلگر و دهیار و عضو شورای روستایی در روستاها محقق شده و این خود مردم بوده‌اند که این خدمات را ایجاد و ارائه داده‌اند.

وی در زمینه‌ مقایسه‌ خدمات سی‌بی‌آر با وضعیت دولت محور برنامه‌های توانبخشی و نگهداری گفت: در حالیکه سالانه صدها میلیارد تومان صرف نگهداری از معلولان و سالمندان در مراکز دولتی و خصوصی می‌شود می‌توان با مردمی کردن این بخش صرفه‌جویی بسیار بالایی در منابع داشت و علاوه بر این مسؤولیت‌پذیری جامعه را نیز افزایش داد که به تقویت فرهنگ اسلامی و نوعدوستی می‌انجامد.

در ابتدای کارگاه، رئیس بهزیستی شهرستان طرقبه شاندیز ضمن خوش‌آمدگویی به رؤسای بهزیستی و دیگر مهمانان همایش، گفت: اجرای سی‌بی‌آر، سهم مهمی در کاهش آلام و دردهای مددجویان دارد.

حسن فرخی با تأکید بر اینکه آلام و مشکلات مددجویان در کارها و زندگی شخصی کارکنان بهزیستی نیز تأثیر می‌گذارد، گفت: هیچ یک از کارکنان نمی‌توانند از تأثیراتی که مشکلات یک مددجوی ناتوان یا مستضعف بر زندگی دیگران می‌گذارد برکنار بمانند.

وی تأکید کرد: هر اندازه بیشتر بر مردم و توان اجتماعی تکیه کنیم نتیجه‌ بهتری در توانبخشی می‌گیریم.