معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: قطعا طنز نیاز امروز جامعه ماست به هزار و یک دلیل که یکی از آن‌ها، آستانه تحمل جامعه است که بسیار پایین آمده و با بخشنامه‌ و دستورالعمل ‌هم نمی‌شود جامعه‌ را شاد کرد و طنز که هنر کنترل اجتماعی نخبگان است، از عهده این امر مهم برمی‌آید.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم مقدماتی اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری طنز طهران عصر دیروز شنبه 6 خرداد با حضور امیر خوراکیان مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید قاسم ناظمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا رفیع دبیر جشنواره طنز طهران و شاعرانی و طنزپردازانی چون عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، قاسم رفیعا، محمدعلی علومی و.... در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

رفیع در ابتدای این برنامه گفت: هدف همه نهادها و برنامه‌های فرهنگی کشور باید این باشد که غیر از مسئولان، مردم را در حد و حدود موازین و مسائل متعارف با موضوعات فرهنگی آشنا کنند. خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. صورت با لبخند زیباتر می شود با این حال هنر طنز فقط خنداندن نیست. طنز خلع سلاح است. پیروزی است و آن‌گاه وارد کردن لشگر اندیشه به صحنه است.

وی افزود: جشنواره‌های پیشین طنز طهران در 8 رشته برگزار می‌شدند که این دوره به دلیل تحریم‌هایی که ما آن‌ها را محکوم می‌کنیم، در 4 رشته برگزار شد. وزارت ارشاد برای این دوره بخش‌هایی مانند انیمیشن را به ما پیشنهاد داد ولی حضور این حوزه‌ها در جشنواره‌ ممکن نشد. امیدواریم از دوره بعدی بتوانیم دوباره حوزه‌های انیمیشن، عکس، کاریکاتور و فیلم کوتاه را در جشنواره طنز طهران داشته باشیم.

در ادامه این مراسم ناظمی گفت: خوشبختانه علی‌رغم تاخیری که در برگزاری این دوره جشنواره اتفاق افتاد، جشنواره چهارم به اختتامیه خود نزدیک شده و امیدواریم در مراسم اختتامیه اصلی، آقای رفیع چراغ جشنواره پنجم را روشن کند و شاهد شکوه و عظمت بیشتری در دوره‌های بعدی جشنواره طنز طهران باشیم. نگاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیریت شهری به حوزه طنز، همان‌طور که در فراخوان این جشنواره هم به آن اشاره شده، کاربردی و جدی است و مدیریت شهری قصد دارد از هنر فاخر طنز برای تنفس شهروندان استفاده کند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: خوشحالیم که در دوره جدید مدیریت فرهنگی شهرداری، توجه به طنز بیشتر شده و با همراهی و همگامی هنرمندان طنز کشور چه در حوزه مکتوب و چه غیرمکتوب، فعالیت‌های مربوط به طنز در فرهنگسراهای شهر ترویج بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی گفت: قطعا طنز نیاز امروز جامعه ماست به هزار و یک دلیل که یکی از آن‌ها، آستانه تحمل جامعه ماست که بسیار پایین آمده است و با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نمی‌شود، آن را به جامعه‌ای شاد تبدیل کرد. طنز که هنر کنترل اجتماعی نخبگان است، از عهده این امر مهم برمی‌آید و امیدواریم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری بستر چنین فعالیت‌هایی را فراهم کند و حضور هنرمندان هم در چنین برنامه‌هایی، جامعه‌مان را به سمت آن جامعه آرمانی شاد سوق بدهد.

در ادامه رفیع گفت: دوره اول جشنواره طنز طهران در سال 84 برگزار شد. پدر من به کما رفت و آقای احمدی‌نژاد رای آورد. به دلیل وضعیت پدرم مجبور شدم به شهرستان بروم و جشنواره به همت آقای صادق کرمیار و به صورت مختصر و مفید برگزار شد. دوره دوم در سال 85 با نگاه و افق دید وسیع سید مهدی عسگری‌پور شکل گرفت و مرحوم منوچهر احترامی، داریوش کاردان و جلال رفیع هم در آن حضور داشتند. دور سوم هم سال 88 در فرهنگسرای بهمن برگزار شد. در دوره چهارم 48/30 درصد آثار رسیده به دبیرخانه از تهران بود و 52/ 69 درصد آثار هم از شهرستان به دست ما رسید.