معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)با بیان اینکه عرفان حقیقی طهارت روح و جسم است و در پرتو تعبد و نیایش و اخلاقیات تحقق می‏یابد گفت: علمای وارسته ما که به عرفان عملی دست یافتند با تمسک به قرآن و عمل به آن و دعا و نماز و نیایش به این مقامات والا دست یافتند.

دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی درمورد عرفان حقیقی و شناخت خدا به خبرنگار مهر گفت: در آموزه‎های دینی ما توجه به خداوند و ذات اقدس اله و توجه به علایق و بنیادهای فکری و عقلی بشری ریشه در فطرت انسان دارد. خدا غریزه حقیقت یابی و پرستش را در انسان قرارداده اینکه انسان به انسان کامل شدن سیر کند و به مقام خلیفة اللهی برسد.

وی افزود: عشق به کمال و عقل فطری برای شناخت حقیقت و خداوند در انسان قرار داده شده است. حالا چرا بعضی از آدمها در مسیر ارضای غرایز فکری کاذب و فرقه‎های ضاله و عرفان‎های دروغین روی می‎آورند جای سؤال است. خداوند می‎فرماید انسان هم به سمت پرهیزکاری و امدادغیبی و الهی و وحی و بطور کلی الهامات مثبت گرایش دارد و هم به وساوس شیطان و قرار گرفتن در مکانهای نادرست و یا مطالعه کتابهای شبهه آور و دور شدن از مسیر اصلی انسانی  و به طور کلی الهامات منفی تمایل دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: عرفان‎های کاذب یکی از الهامات منفی است که دراتاقهای فکر صهیونیسم و امپریالیسم طراحی شده برای این منظور که جوانان ما را به یک نیهیلیسم دینی و هویت کاذب برساند. در واقع این فرقه‏ها شخصیت افراد را مورد هجوم قرار می‎دهند سپس دین و باورهای دینی آنان را مورد خدشه قرار می‎دهند.

این محقق و پژوهشگر حوزه عرفان اسلامی تصریح کرد: تشکیل کلاسهای این عرفان‎واره‏ها برای این است که جوانان ما بینش و باور خودشان را به دین ازدست بدهند و در یک پوچ‎گرایی محض و نداشتن هدف غوطه ور شوند.

عظیم زاده راه نجات جوانان از این کلاسها و محافل را دقت در انتخاب کتابهای مورد مطالعه و همچنین استفاده صحیح از سایت‏های در دسترس جوانان ذکر کرد و گفت: کتابهای شبهه آور بدون داشتن راهنما و معلم بسیار خطرناک هستند و فرد باید بداند چقدر ظرفیت و پتانسیل خواندن آنها را دارد و آیا می‏تواند به تجزیه و تحلیل صحیح آن مبادرت ورزد. باید از تأثیرات مکانها  یا جلسات خانگی این عرفان‎های کاذب آگاه بود و با عقلانیت و آموزه‏های وحیانی جوانان را از این بیماری فکری نجات داد.

وی افزود: عرفان حقیقی طهارت روح و جسم است و در پرتو تعبد و نیایش و اخلاقیات تحقق می‏یابد.علمای وارسته ما که به عرفان عملی دست یافتند با تمسک به قرآن و عمل به آن و دعا و نماز و نیایش به این مقامات والا دست یافتند. بدون رعایت حق الناس و با پشت کردن به مردم چگونه می‎شود ادعای عرفان کرد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع): در اسلام رهبانیت و ریاضت کشی این عرفان‏های کذایی وجود ندارد و اسلام با دستور ارضای متعادل نیازهای جنسی و عاطفی نشان داده که در عمل به اخلاق فردی و اجتماعی پایبند است و تعادل در این امور مبنای حقوق و تکالیف انسان در رسیدن به عرفان عملی است.

عظیم زاده با یادکردن از حضرت امام خمینی در سالگرد ارتحالشان گفت: برای رسیدن به عرفان عملی باید کتاب چهل حدیث و سرالصلاة امام را خواند و آن وقت دید که چقدر ایشان به اخلاق فردی و اجتماعی و توجه به فضیلت‎های رفتاری به عنوان پایه عرفان عملی تأکید دارند. اینکه انسان اول باید خودش را بسازد و اخلاق فردی و اجتماعی خود را تصحیح کند تا یک فرد مؤثر در جامعه بشود والا انسان منفعل محض نمی‎تواند درجامعه مؤثر بشود واین تأثیرات همه در پرتو عبودیت و نیایش راستین بدست می‏آید.