کرمانشاه - خبرگزاری مهر: بازدید جمعی از سفرای کشورهای جهان از غار قوری قلعه و آغاز پروژه اسکن لیزری طاق بستان اخبار کوتاه استان کرمانشاه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از سفرای کشورهای خارجی از غار قوری قلعه استان کرمانشاه بازدید کردند.

جمعی از سفرای کشورهای خارجی که به دعوت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، به همراه خانواده هایشان به کرمانشاه آمده اند عصر دیروز از غار قوری قلعه شهرستان پاوه دیدن کردند.

در این بازدید که سفیر اندونزی، مالزی، تایلند، کاردار سفارت ارمنستان در ایران، دو نماینده از فائو سازمان ملل (سازمان خواروبار کشاورزی سازمان ملل) حضور داشتند، قسمت های مختلف غار شگفت انگیز قوری قلعه را نظاره کردند.

غار قوری قلعه، بزرگترین و شگفت انگیز ترین غار آبی آسیاست که در 86 کیلومتری شهر کرمانشاه در مسیر جاده پاوه واقع است.

این غار به عنوان یکی از با ارزش ترین جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود.

گفتنی است؛ بازدید از مجموعه ثبت جهانی شده بیستون، تکایای تاریخی شهر کرمانشاه، بازار سنتی کرمانشاه، سراب نیلوفر، بازدید از مجتمع پتروشیمی کرمانشاه و همچنین دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و تجار کرمانشاهی از برنامه های بعدی این هیئت خارجی در استان کرمانشاه است.

آغاز پژوه اسکن لیزر طاق بستان

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق بستان از آغاز پژوه اسکن لیزر طاق بستان خبر داد.

علیرضا مرادی بیستونی اظهار داشت: پروژه اسکن لیزر طاق های بزرگ و کوچک طاق بستان آغاز شده است و این کار در راستای مستند سازی و تکمیل پرونده ثبت جهانی طاق بستان صورت می گیرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق بستان، گفت: هدف از این کار برداشت سینه کوه جهت رسیدن به یک مدل سه بعدی از طاق ها و نگاره های روی آن است که توسط اسکن لیزری صورت می گیرد.

مرادی بیستونی خاطرنشان کرد: با انجام این پروژه می توان پلان ها و مقاطع معماری طاق ها را به صورت نرم افزاری به دست آورد و نمای آن را نیز تهیه کرد که در نهایت این کار امکان آسیب نگاری، آسیب شناسی و تهیه مولاژ به مقیاس دلخواه را به ما می دهد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق بستان، گفت: تمامی اقداماتی که در این مجموعه صورت می گیرد در جهت ثبت جهانی کردن آن است.