کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر درجنوب شرق آسیا: معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برنامه پنج ساله توسعه گاز کشورمان، ظرفیت 150 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در صنایع گاز ایران را فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران خارجی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، "مصطفی کشکولی" طی سخنانی در کنفرانس جهانی گاز در کوالالامپور افزود: سرمایه گذاری در طرحهای توسعه ای صنایع گاز ایران با توجه به نرخ بازگشت سرمایه در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه کاملا رقابتی است.

وی خواستار عدم دخالت مسایل سیاسی با مسایل فنی و اقتصادی مطرح شده در کنفرانس جهانی گاز شد و گفت: ایران آماده پذیرش سرمایه گذاری های خارجی در طرحهای مختلف توسعه صنایع گاز خود همراه با تامین امنیت از سوی موسسات مالی بین المللی است. 

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: علاوه بر میدان پارس جنوبی، میادین گازی پارس شمالی و جزیره کیش نیز آماده پذیرش سرمایه گذاران خارجی برای اجرای طرحهای توسعه ای است.

وی با بیان اینکه در پایان برنامه پنج ساله توسعه گاز در سال 2016، ایران تامین کننده اصلی گاز اروپا خواهد شد، گفت: اختصاص چهار فاز از میدان پارس جنوبی به تولید گاز ال ان جی و احداث خط لوله 1800 کیلومتری عسلویه به شهر بازرگان در ترکیه این هدف را محقق خواهد کرد.

کشکولی در ادامه به اختصاص 200 کیلومتر خط لوله برای آغاز صادرات گاز ایران به عراق برای تامین انرژی مورد نیاز برای نیروگاههای این کشور اشاره کرد و گفت: این خط لوله همچنین برای صادرات گاز به سوریه و اروپا در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز از برنامه ریزی ایران برای کسب 10 درصد از تجارت جهانی گاز تا سال 2025 خبر داد و گفت: توسعه صنایع گاز ایران فرصت خوبی برای سرمایه گذاران خارجی است اما ایران برای رسیدن به هدف خود منتظر سرمایه گذاران خارجی نمی ماند.

در بیست و پنجمین کنفرانس جهانی گاز مهمترین کشورهای تولید کننده و فعال در صنعت گاز از سراسر جهان از جمله روسیه، استرالیا، نروژ، قطر، انگلستان، فرانسه، اندونزی و مالزی و شرکت ملی گاز ایران و شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به نمایندگی از کشورمان حضور دارند.

همزمان با این کنفرانس، کشورهای مختلف جهان دستاوردهای خود در عرصه تولید گاز را در نمایشگاهی عرضه کرده اند.

کنفرانس و نمایشگاه جهانی گاز به میزبانی شرکت پتروناس و انجمن گاز مالزی و برای نخستین بار در منطقه جنوب شرقی آسیا برگزار شد و روز جمعه هشتم ماه ژوئن (19 خرداد ماه) بکار خود پایان داد.