معاون عمرانی استاندار تهران با تاکید بر خسارت 200 میلیاردی به ایستگاههای آبگرفته مترو گفت: شهرداری صورت مسئله را پاک کرد و اجازه برآورد خسارت به این ایستگاهها را به کسی نداد.

محمد رضا محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گزارش رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران که روز گذشته در جلسه غیر علنی شورا ارائه شد گفت: تمامی نکاتی که استانداری بر آن تاکید کرده بود در این گزارش نیز عنوان شده بود. از دست دادن زمان طلایی برای محار بحران، گود برداری کارگاه مترو که عامل اصلی این حادثه بوده است و همچنین بی سابقه نبودن بارندگی در آن روز پیش از این از سوی مسئولان استانداری نیز مطرح شده بود .

وی با اشاره به رقم خسارت 22 میلیاردی که در گزارش شورا عنوان شده بود، افزود: در گزارش رئیس کمیسیون عمران رقم خسارت رقمی است که از سوی شهرداری مطرح شده است. زیرا دیگر امکان بررسی خسارت وجود ندارد وقتی صورت مسئله را پاک کرده اند و در زمانی که امکان برآورد خسارت وجود داشت کسی را به ایستگاه های آبگرفته راه نداده اند چگونه خسارت را محاسبه کنیم . نه آقای شکیب و نه ما امکان برآورد خسارت را نداریم . اما برآورد های گذشته ما نشان می دهد 100 تا 200 میلیارد میزان خسارت به خطوط آبگرفته مترو است .

محمودی اضافه کرد: در این گزارش به حضور نیروهای کمکی نهادهای دولتی که به موقع در صحنه حاضر شده بودند نیز تاکید شده که تاییدی بر سخنان ما در زمان وقوع حادثه است.

روز گذشته حمزه شکیب در گزارشی اعلام کرد: عدم اجرای دیواره شمالی کانال میانرود و در عین حال مجاورت نزدیک گودبرداری مترو با این کانال که از نیمه دوم سال 88 آغاز شد و تا نیمه دوم 89 به اتمام رسیده بود، موجب وقوع سیلاب 27 فروردین ماه شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود 20 متر گودبرداری با فاصله کم از کانال میانرود انجام شده بود، اظهار کرد: این گودبرداری به نحو شایسته‌ای تحکیم نشده بود و همین مسئله در وقوع سیلاب اخیر نقش زیادی داشت.

شکیب در ادامه این موضوع که حجم بالای بارش در روز 27 فروردین امسال موجب جاری شدن سیلاب در مترو شده بود را رد کرد و گفت: میزان بارندگی در آن روز نسبت به ایام مشابه در 20 سال گذشته کمتر بوده است، به طوری که در محدوده شمال شهر طی 20 سال اخیر، 622 مورد بارش با حجمی بیش از بارش روز 27 فروردین 91 را شاهد بودیم.