ساختمان قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر به بهانه بازسازی، چند ماهی تعطیل شده و مدیران و مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری تهران هنوز چاره‌ای برای این امر در نظر نگرفته‌اند و این در حالی است که سالانه 180 میلیون تومان هزینه ساختمان استیجاری اداره تئاتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، متأسفانه طی سال‌های گذشته بارها و بارها شاهد این بودیم که داشته‌های تئاتری به درستی حفظ نشده‌اند و مدیران و مسئولان آنگونه که باید و شاید امکانات تئاتری را حفظ و حراست نکرده‌اند. مجموعه تئاتر شهر که هر روز شاهد اتفاق جدیدی در پیرامون خود است و حتی مدیران و مسئولان تئاتری دغدغه‌ای برای حفظ و نگهداری نمای این مجموعه تئاتری را نیز ندارند.

اداره تئاتر نیز که یکی از داشته‌های تئاتر بی‌بضاعت ایران است به دلیل فرسوده بودن بنا ناچار به تعطیلی شد تا در حین تعطیلی مورد بازسازی قرار گیرد. حتی قرار بر این شد که ساختمان مجاور این بنا نیز خریداری شود تا بنای اداره تئاتر گسترش پیدا کند اما مالک ساختمان مذکور حاضر به فروش بنای خود نشد.

از سوی دیگر مدیران و مسئولان تئاتری با اجاره مکانی اعلام کردند که به صورت موقت فعالیت‌های اداره تئاتر به این مکان منتقل می‌شود تا طی چندماه بنای قدیمی اداره تئاتر بازسازی شود. این اتفاق رخ داد و گروه‌ها در این مکان استیجاری تمرین‌های خود را از سر گرفتند.

بنای قدیمی اداره تئاتر نیز تعطیل شد ولی این تعطیلی نتایج خوبی به همراه نداشت. با گذشت چند هفته از تعطیلی، این بنا به مخروبه‌ای تبدیل شد که روی دیوارهای آن نوشته‌هایی به رسم یادگاری ظاهر شدند! از سوی دیگر مدیران و مسئولان تئاتری به جای بازسازی به فکر مقاوم‌سازی این بنا افتادند که به نظر کارشناسان اقدام مناسبی نیست.

چیزی نگذشت که بحث بازسازی اداره برنامه‌های تئاتر تبدیل به سوژه جدال میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران شد و مدیران و مسئولان این ارگان‌ها توپ را به زمین یکدیگر انداختند و مسئولیت تأخیر در بازسازی را قبول نکردند.

صادر نشدن مجوز بازسازی و در دسترس نبودن سند بنای قدیمی اداره تئاتر موضوعاتی بود که در این بین مطرح شد. متأسفانه در شرایط نامناسب بودجه تئاتر و امکانات اندکی که در اختیار دارد و شرایط سخت تولید تئاتر، ماهانه مبلغ 15 میلیون تومان هزینه مکان استیجاری اداره تئاتر می‌شود که با هزینه‌های جانبی این مبلغ افزایش پیدا می‌کند.

در شرایطی که تئاتر نیازمند حمایت بیشتر و بودجه مناسب‌تر است هزینه 180 میلیون تومانی در سال مبلغ قابل توجهی است. گویا مدیران و مسئولان تئاتر به جای حل مشکل بازسازی اداره تئاتر راغب‌‌تر به پرداخت هزینه‌هایی این چنین هستند.
 
چرا مدیران و مسئولان تئاتری فکر و اقدامی جدی برای بازسازی بنای قدیمی اداره تئاتر انجام نمی‌دهند و مدام به فکر توجیه تأخیر در اقدامات خود هستند؟