کرمانشاه - خبرگزاری مهر: آرزوی دیرینه مردم غرب کشور برای رسیدن خط آهن به این منطقه، پس از سفر مقام معظم رهبری به واقعیت نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، راه آهن غرب کشور که از سال های گذشته تا کنون نقل محافل حمل و نقل و اقتصادی در کشور بوده است پس از فراز و نشیب های زیاد بالاخره جان گرفته است.
 
راه آهن غرب بخشی از کریدور ترانزیتی کشور به شمار می رود که می تواند در افزایش سهم ترانزیت کشور نقش بسیار مهمی را ایفا کند.
 
نزدیک به ۱۰ سال از زمان اجرای پروژه راه آهن غرب می‌گذرد، و در تمام این مدت با موانع بسیاری ازجمله کمبود اعتبار مواجه شد و به تعویق افتاد.
.
با وجود نیاز مردم منطقه و گلایه‌های فراوان مردم ساخت راه آهن غرب با مشکل روبه رو بود و اجرای پروژه آن در بلاتکلیفی به سر می برد.
 
اما به هر حال پس از سفر تاریخی مقام معظم رهبری به کرمانشاه و تداوم عملیات اجرایی پروژه به وسیله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، ظاهراً بند از پای پروژه راه آهن غرب کشور گشوده شده است و قرار است جبهه این مسیر ریلی در قطعه کرمانشاه تا خسروی فعال شود.
 
این اتفاق یعنی سپردن پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حالی اتفاق افتاد که پیش از آن پیمانکاران دیگر از جمله طرف چینی قرار داد، در انجام طرح نا موفق بودند.
 
مسیری که امروز رئیس جمهوری اسلامی ایران عملیات اجرایی آن را آغاز کرد، تا مرز خسروی خطوط راه آهن غرب را خواهد کشاند و این یعنی یک قدم ریلی تا عراق، سوریه و دریای مدیترانه.
 
محور راه آهن اراک – کرمانشاه از ایستگاه سمنگان در نزدیکی شهرستان اراک (نخستین ایستگاه در مسیر اراک –اهواز) آغاز شده که پس از عبور از ملایر (کیلومتر ۹۲) و حاشیه (سه فیروزان) به موازات جاده نهاوند – کرمانشاه و صحنه - کرمانشاه در کیلومتر ۲۶۶ به ایستگاه کرمانشاه می رسد.
 
طول راه‌آهن غرب کشور، در مجموع به ۶۱۰ کیلومتر می رسد.
 
راه آهن غرب مراکز دو استان غربی کشور را به شبکه راه آهن متصل می کند و تا خسروی در مرز عراق امتداد می یابد.
 
 راه آهن عراق نیز تا خانقین در نزدیکی خسروی کشیده شده است و در صورت توافق طرفین می توان راه آهن دو کشور را در مرز خسروی به یکدیگر متصل کرد.
 
راه آهن عراق به کشورهای سوریه و اردن نیز متصل است و به این ترتیب با احداث راه آهن غرب ارتباط ریلی ایران تا دریای مدیترانه ایجاد خواهد شد.
 
وعده ای که مسئولین تحقق آن و رسیدن خط آهن تا کرمانشاه را، برای پایان امسال داده اند.