اراک - خبرگزاری مهر: استان مرکزی دو درصد خاک کشور را دارد ولی با این وجود به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های مهم و غنی گونه های جانوری در کشور محسوب می شود به طوری که اکنون مراحل ثبت پلنگ استان مرکزی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر،  استان مرکزی دو درصد خاک کشور را اشغال کرده است با این وجود به عنوان یکی از ذخیره گاه های مهم و غنی گونه های جانوری در کشور محسوب می شود به طوری که اکنون مراحل ثبت پلنگ استان مرکزی آغاز شده است.

اکنون  335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده ، 40 گونه دوزیست و 19گونه ماهی در 14 زیست گاه استان مرکزی به وسعت بیش از 360 هزار هکتار  حیات دارند و این میزان گونه شامل 80 درصد گونه های جانوری کشور است.

از جمله مناطق حفاظت شده مهم استان مرکزی می توان به هفتاد قله و تالاب میقان اراک، الوند خمین، پناهگاه های حیات وحش جاسب دلیجان، راسوند شازند و اثر طبیعی ملی غار نخجیر دلیجان به عنوان ذخیره گاه های مهم زیستی کشور اشاره کرد.

رد پای پلنگ در زیست گاه هفتاد قله اراک

 شکارچیان قدیمی استان مرکزی و محیط بانان هفتاد قله استان مرکزی در گزارش هایی از وجود پلنگ در هفتاد قله خبر دادند و با مشاهده و مستندسازی رده پای این گونه جانوری ارزشمند، کار مطالعه وجود و ثبت پلنگ هفتاد قله آغاز شد.

امیرانصاری مدیر کل  حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پاسخ به سوال مهر در این رابطه گفت: بر اساس مشاهدات آثار و علائم پلنگ توسط محیط بانان در منطقه هفتاد قله مطالعات علمی برای مشخص شدن زیستگاه و ثبت این گونه توسط انجمن یوزپلنگ ایران آغاز شده است.

پلنگ بالاترین زنجیره اکو لوژی در استان

انصاری افزود: اگر حضور پلنگ در منطقه هفتاد قله ثبت و ضبط شود به عنوان بالاترین زنجیره اکولوژیکی استان محسوب خواهد شد و می توان از اعتبارات حفاظت از این گونه استفاده کرد.

مدیرکل  حفاظت محیط زیست استان مرکزی از آمادگی این اداره برای ساخت فیلم مستند با محوریت پلنگ هفتاد قله خبر داد.

کتیبه های پلنگ در هفتاد قله

وی به سابقه حضور این پلنگ در این منطقه حدود هشت سال پیش اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مستندات وجود پلنگ در این منطقه کتیبه های حک شده در منطقه هفتاد قله است. 

 انصاری گفت: منطقه هفتادقله در دوران قاجاریه، یکی از شکارگاههای سلاطین قاجار بوده و سنگ نوشته های باقی مانده در دیوارهای صخره ای دره چکاب، بیانگر شکار صدها قوچ و میش و شکار دو الی سه قلاده پلنگ در یک روز است.

وی مستند‌سازی حیات وحش را از اقدامات اولیه سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مطالعه بر روی پلنگ، گربه‌سانان، آهو منطقه هفتاد قله و آرتمیای تالاب میقان انجام شده است.

آموزش محیط بانان برای رصد پلنگ هفتاد قله 

انصاری مدیر کل محیط زیست استان مرکزی افزود: در یک ماه آتی  توسط این انجمن دوربین‌های تله‌ای برای عکسبرداری از پلنگ در منطقه کار گذاشته  شود.

وی  گفت: به منظور آموزش کارشناسان و محیط بانان، دو کارگاه آموزشی توسط انجمن در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در اراک برگزار می شود.

زیستگاه هفتاد قله

هفتاد قله با داشتن 97 هزار و 437 هکتار مساحت از زیستگاه های مهم استان و کشور محسوب می شود. 

 این زیستگاه در 25 کیلومتری شهر اراک و در حد فاصل شهرستان های اراک، خمین، محلات و دلیجان واقع شده و دارای ارزش زیادی از نظر وجود گونه های جانوری و گیاهی دارد.

منظره هفتاد قله مانند نقاشی هایی است که نگاه هر مخاطبی را به خود جلب می کند و طبیعت زیبا و بکر آن نشانی از آفرینش های خداوندی است.

در این منطقه بیش از 200 گونه جانور، پرنده و حشره مشاهده می شود.

پلنگ در میان جانواران به عنوان بارزش ترین گونه جانوری مطرح می شود و از دیرباز پلنگ ایرانی که در خاورمیانه یگانه است از اهمیت بالایی برخودار بوده است و اکنون با مستندسازی وجود رد پای پلنگ در زیستگاه هفتادقله بعد از چندین سال آرزوی پلنگ دوستان استان مرکزی برای احیای پلنگ استان مرکزی جان می گیرد.