شیراز - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به حضور پر رنگ زنان در حوزه های مختلف ازجمله سلامت، گفت: نقش زنان در حوزه سلامت به 70 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد هادی ایمانیه ظهر پنجشنبه در اولین کنفرانس بین المللی"سلامت بانوان" اظهار داشت: زنان هر روز حضور پررنگ تری در جامعه  به ویژه در حوزه سلامت ایفا می کنند به گونه ای که هم اکنون نقش زنان در حوزه سلامت به 70 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: حضور پر رنگ بانوان در اجتماع ناشی از توجهی است که اسلام و آموزه های دینی و مسئولان نظام به نقش زن در جامعه دارند، توجهی که برگرفته از باورهای عقلانی و اسلامی است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در غرب همه شعارهایی که در باره بانوان می گویند، نگاه سوداگرایانه و استفاده ابزاری از این قشر است و آنها حتی به سلامت زن هم به عنوان شعاری برای فروش بیشترمحصولات نگاه می کنند.
 
ایمانیه افزود: حوزه زنان در سالهای گذشته به لحاظ توجه اجتماعی و فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته که این غفلت ورزی در حوزه سلامت زنان بیشتر نمایان گر شده است.
 
وی سپس به مشکل کم خونی و در بیشتر زنان دنیا اشاره کرد وابراز داشت: اغلب زنان دچارسوء تغذیه و کم خونی هستند و براساس آمارهای موجود ، حدود دوسوم مادران باردار کم خونی دارند و نیمی از بانوان از کم خونی رنج می برند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیان داشت: دربرخی ازکشورهای آفریقایی و آسیایی نگاه به سلامت بانوان بسیار ضعیف است  به گونه ای که 73 درصد از مراجعات به مراکز درمانی در این نقاط توسط مردان صورت می گیرد و خانواده ها ترجیح می دهند فرزندان ذکور خود را برای درمان به مراکز درمانی ببرند.
 
ایمانیه اضافه کرد: در دنیا یک سوم نیروهای کار را بانوان تشکیل می دهند، دو سوم مسئولیت زندگی بر دوش زنان است اما این قشر تنها یک درصد حقوق را دریافت میکنند و یک صدم از کمک های دنیا به بانوان تعلق میگیرد.
 
وی همچنین اظهار داشت: امروزه آلودگیهای محیطی زمینه ساز بسیاری بیماریها در افراد است و بانوان به دلیل کارهای خانگی و مجاورت با دود در محیط آشپزخانه با بیماریهایی مانند سرطان ریه و مشکلات تنفسی، حساسیت، اسم، بیش از گذشته مواجه می شوند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بانوان ایرانی به ویژه مادران به دلیل مسئولیتی که در خانواده بر عهده دارند لازم است علاوه بر سلامت جسمی به سالم بودن روح و روان خود نیز توجه کنندتا در این زمینه الگوی مناسبی برای جهانیان باشند.