قم - خبرگزاری مهر:‌ استاد حوزه علمیه قم گفت: هدف و چشم انداز علوم انسانی باید اصلاح امور جامعه اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‏ آیت الله محمدعلی گرامی در دیدار مدیران و کارکنان مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی با وی با تاکید براینکه اصلاح و صلاح در بدنه و اهداف مرکز رشد نهفته است، گفت: اصلاح در اسلام به یک معنای بسیار مهم ایجاد تفکر و تبدیل آن به یک محصول کارآمد به نفع جامعه است و این همان رویه ای است که این مرکز به دنبال آن است.

قرآن یک روان شناسی جامع و کامل است

وی با بیان اینکه نوآوری در مسائل دینی تنها با تغییر رویکرد و دیدگاه ها متولیان امکان پذیر است، تصریح کرد: اگر با دقت و تفقه به مفاهیم آیات و روایات بنگریم می توانیم به یک چرخه کامل روان شناسی انسان ساز دست پیدا کنیم که جذبه و کاربرد آن بسیار موثرتر از روان شناسی غربی است.

استاد برجسته دروس خارج فقه با اشاره به اینکه محصول روان شناسی اسلامی خود سازی و تربیت نفس است، افزود: یک طلبه توانمند باید با شناخت روان شناسی روز دنیا، مخاطب خود را به سمت خود سازی و تمرین روانی و روحی مطلوب اسلام سوق دهد.

باید راهکارهای جذب جوانان به دین را بررسی کنیم

آیت الله گرامی  با تاکید براینکه تسلط بر اسلوب روان شناسی در جذب جوانان به دین موثر است گفت: رهبران فکری جامعه باید به دنبال راهکارهای نو و جذاب برای جذب جوانان به دین باشند و بتوانند علت بی توجهی برخی از جوانان به دین را چاره یابی کنند.

استاد حوزه علمیه قم بر تقویت روان شناسی ارتباط و فن بیان تاکید کرد و اظهار داشت: یک روحانی به عنوان یک رهبر فکری باید در بیان و بویژه در حرکات و رفتار خود مسلط بر ابزارهای ارتباطی باشد تا جوانان را جذب معارف اسلامی کند.

وی رسالت مرکز رشد علوم انسانی را بسیار مهم و وسیع توصیف کرد و گفت: یکی از دغدغه های بزرگ پارک علم و فناوری و به تبع آن مرکز رشد علوم انسانی باید برنامه ریزی برای جذب جوانان به معارف الهی اسلام باشد.

آیت الله گرامی با تاکید براینکه اصلاح امت باید چشم انداز مرکز رشد علوم انسانی باشد، افزود: این مرکز باید با دعوت و آشنایی طلاب جوان این قشر تاثیرگذار در جامعه را به تفکر و نوآوری تشویق کند.

طلاب باید نگاه کاربردی به علم خود داشته باشند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آشنایی با مباحث روز باید یکی از برنامه های مهم مرکز رشد باشد، گفت: ایجاد سیر مطالعاتی هدفمند و روزآمد و زمینه سازی برای تضارب آرا می تواند به نوآوری میان مباحث حوزوی بیانجامد.

وی با تاکید براینکه  باید با نخبگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی برخورد درست و لطیفی داشت، گفت: رعایت اولویت های اخلاقی و اعتقادی در برنامه های این مرکز می تواند در جذب جوانان نخبه و طلاب فرهیخته موثر باشد.

شایان ذکر است پیش از سخنان آیت الله گرامی، مصطفی ملایی‏، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی ضمن معرفی اهداف و عملکرد مرکز،هدف از دیدار با علما و فقهای برجسته حوزه علمیه را بهره مندی از رهنمودهای علما برای ورود مباحث نوآوری در حوزه عنوان و تاکید کرد: ایده های علوم انسانی تنها با شکل گیری فعل و انفعالات و طی کردن فرایند های اساسی می تواند به یک محصول کاربردی تاثیر گذار تحول آفرین تبدیل شود.

وی افزود: این مرکز سعی دارد در راستای فرمایش مقام معظم رهبری از علوم انسانی که ریشه در قرآن دارد و آلوده به تفکر منحط غربی نیست حمایت و آن را ترویج کند.