ویژه برنامه‌های مبعث شبکه‌های مختلف، پخش دو مستند، روی آنتن رفتن فیلم‌ سینمایی "مدرسه پیرمردها" و نقد اندیشه‌های دکتر شریعتی در "مناظره" رادیو گفتگو از تازه‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه مستند "استیفن هاوکینگ" ساخته 2011  با شروع فصل تابستان و در جشنواره تابستانی شبکه مستند هر هفته ، پنجشنبه‌ها ساعت 16 و به مدت 60 دقیقه به روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

در این مجموعه مستند پروفسور استیفن هاوکینگ  فیزیکدان نظری و کیهانشناس بریتانیایی که نظریه‌های جذابی درباره حضور بیگانگان در فضا دارد، یک کشف جهانی و علمی را ارائه می‌دهد که زندگی انسان را در قرن 21 را دگرگون خواهد کرد.
 
وی در این مجموعه به کمک برترین دانشمندان دنیا مانند David Attenborough, Richard Dawkins, Aarathi Prasad, Lord Winston, Jim Alei-Khalili and Maggie Aderin-Pocock و در پنج قسمت مختلف نشان می دهد که علم چگونه سعی می‌کند که مرحله بعدی زندگی انسان‌ها را دگرگون کند.
 
علاقمندان می‌توانند این مستند جذاب را از اول تیر ساعت 16 از شبکه مستند سیما ببینند.
 
"زمزمه تخت سلیمان" در شبکه مستند
 
شبکه مستند سیما با شروع فصل تابستان و جشنواره مستندهای تابستانی اش قصد دارد آثار برتر داخلی را نیز به نمایش در آورد. این جمعه نیز مستند جذاب و دیدنی  "زمزمه تخت سلیمان" نوشته محمد صالح ملکی با نگاهی متفاوت به یکی از آثار فرهنگی و باستانی ایران روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.
 
این مستند به تهیه کنندگی کارگردانی و تدوین علی قادری که از تولیدات برتر استانی و ساخته سیمای مرکز مهاباد است، به مدت 40 دقیقه به معرفی اثر فرهنگی و باستانی تخت سلیمان در حومه شهرستان تکاب که دارای ثبت جهانی و وجود دریاچه‌ای همیشه جوشان تخت سلیمان با عمق حداکثر 120 متر و دمای همیشگی 21 درجه و آتشکده گشسنب و معبد آناهیتا و ....است، می‌پردازد. 
 
"زمزمه تخت سلیمان" با گویندگی متن محسن ضیائی جمعه 2 تیر، ساعت 17:15 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.
 
پخش "مدرسه پیرمردها" از شبکه آموزش
 
شبکه آموزش به مناسبت فرا رسیدن عید مبعث فیلم سینمایی "مدرسه پیرمردها" را برای بینندگان پخش می‌کند. این فیلم به کارگردانی سیدعلی سجادی حسینی فردا دوشنبه ساعت 9:30 پخش می‌شود.
 
سعید پورصمیمی، اکبر عبدی، مهدی فتحی، عطاء الله زاهد، گوهر خیراندیش و جمال اجلالی در فیلم سینمایی "مدرسه پیرمدرها" محصول سال 1370 بازی کرده‌اند.
 
ویژه برنامه‌های مبعث رادیو تهران

 شبکه رادیویی تهران ویژه برنامه‌های گوناگونی را با موضوعات مختلفی مانند، تبیین و تحلیل شخصیت پیامبر اکرم (ص)، پخش مراسم سخنرانی و مدیحه سرایی با هدف توسعه فرهنگ اسلامی پخش خواهد کردو

برنامه "صبح تهران" روز دوشنبه 29 خرداد، از ساعت 7 تا 8:30 به صورت زنده به نقش بعثت رسول مکرم اسلام (ص) در تحول روحی انسانها می‌پردازد و با هنرمندان و ورزشکاران مصاحبه خواهد داشت.

برنامه "آفتاب مهربانی " از ساعت 9 تا 11 با آیتم های شاد و مفرح همراه با موسیقی‌ها و قطعات نمایشی جذاب با معرفی شاعران اهل بیت به طور زنده از شبکه رادیویی تهران پخش می‌شود.

گروه نیمروزی رادیو تهران نیز از ساعت 11 تا 16 ویژه برنامه "مبعث رسول الله" را با مولودی خوانی، سخنرانی درباره زندگانی و اهداف والای پیامبر اکرم (ص)، تواشیح و ابتهال خوانی و برنامه‌های متنوع شاد فرهنگی از رادیو تهران پخش خواهد کرد. همچنین "عصر بخیر تهران" از ساعت 16 تا 18 به طور ویژه بر روی آنتن خواهد رفت.

"مکث 94"، مسابقه‌ای مرتبط با مبعث رسول اکرم (ص) برگزار می‌کند؛ در تسبیح باران، آیت الله سبحانی از مبعث پیامبر اکرم (ص) برای مخاطبان می‌گوید و گفتگو با زوج‌هایی که بعثت پیامبر (ص) را روز شروع زندگیشان قرار داده‌اند.

همزمان با سالروز عید خجسته بعثت حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی (ص) ویژه برنامه زنده "امین آسمان" پخش خواهد شد. در این ویژه برنامه، محورهای موضوعی مانند سیر تاریخی مبعث، فضاهای عصر جاهلیت، نیازمندی جامعه به ظهور منجی برای رفع جاهلیت مدرن، اسوه بودن پیامبر ، نبی اکرم در نهج البلاغه و قرآن، اوصاف فردی و اجتماعی رسول خدا، تعصب و تفاخر و زنده به گور کردن دختران،  توسط کارشناسان برنامه حجج اسلام دکتر محمد رضا جباری و  استاد محدثی بحث و بررسی خواهد شد.
 
ویژه برنامه زنده "امین آسمان" کاری از گروه فقه و سیره، به تهیه‌کنندگی و سردبیری اکبر طالبی‌نیا، دستیاری تهیه محمد حسین پور و اجرای سید مرتضی موسی‌نژاد یکشنبه 28 خرداد 91 ساعت 8:40  تقدیم معارف جویان رادیو معارف خواهد شد.
 
"سراج منیر" ویژه برنامه مبعث رادیو قرآن
 
ویژه برنامه "سراج منیر" کاری از گروه مناسبت‌های ویژه است که در عید مبعث با حضور علیرضا فتحی پور و حجت الاسلام عبدالرحم غیاث از رادیو قرآن پخش می‌شود.
 
محبوبه کلانتر سردبیر و تهیه کننده این برنامه گفت: از آنجا که برگزیده شدن حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان آخرین نبی از مهم‌ترین مسائل مطرح در تاریخ اسلام است سعی شده تا در این برنامه به نحوه مبعوث شدن پیامبر اکرم اسلام (ص) و اهداف رسالتشان همچنین  بررسی سیره نبوی و منطق عملی ایشان از منظر قرآن بپردازیم.
 
وی  ادامه داد: آشنایی بیشتر مخاطبان با سیره عملی حضرت محمد(ص) و شفاف سازی حقانیت رسالت نبی اسلام برای قشر جوان از اهداف این برنامه است که حجت الاسلام عبدالرحمن غیاث به همراه کارشناس مجری برنامه علیرضا فتحی پور به آن می پردازند.
 
"سراج منیر" دوشنبه 29 خردادماه از ساعت 10صبح تا 11:30 به سردبیری و تهیه کنندگی محبوبه کلانتر از رادیو قرآن پخش می‌شود.
 
ویژه برنامه‌های مبعث رادیو نمایش
 
نمایش "آیه‌های خاتم " به کارگردانی رضا عمرانی، تهیه کنندگی شهلا نیساری، سردبیری فاطمه رنجبران، نویسندگی کاظم برغمدی سبزواری و با هنرمندی محمد آقا محمدی، علی زرینی، علی اصغر دریایی، بهناز بستان دوست ، مهدی نمینی مقدم ، محمد رضا علی ، مهرداد عشقیان، شمسی صادقی ، سینا نیکوکار، علی میلانی، مهرداد مهماندوست و احمد گنجی، صدابرداری پیروز صدرایی و افکتوری فرشاد آذر نیا ساعت 8:30 از رادیو نمایش بر روی موج اف ام ردیف 5/107 مگاهرتز پخش می‌شود.
 
برنامه ترکیبی نمایشی "نقش راستان" نیز به تهیه کنندگی و سردبیری اشرف السادات اشرف نژاد، نویسندگی رقیه بشیری، کارگردانی شهین علیزاده و با هنرمندی مصطفی عبداللهی ، سیما رستگاران ، محمد پورحسن، صدابرداری رضا طاهری و افکتوری نرگس موسی‌پور، ساعت 18 روز دوشنبه از این شبکه پخش خواهد شد.
 
نقد اندیشه‌های دکتر شریعتی در "مناظره" رادیو گفتگو
 
"مناظره" عنوان برنامه‌ای است که هر هفته با دعوت از مسئولان و کارشناسان سیاسی مسائل روز داخلی را به بحث و کنکاش می‌گذارد.
 
این برنامه دوشنبه این هفته آرا و اندیشه‌های دکتر علی شریعتی را از دو دیدگاه متضاد مورد نقد و واکاوی قرار می‌دهد. تاثیرپذیری قشر روشنفکر جامعه از اندیشه‌های دکتر شریعتی و تبیین تاثیرات مثبت و منفی آن در پیشبرد اهداف انقلاب از دیگر محورهای مورد بحث در این برنامه خواهد بود.
 
"مناظره" رادیو گفتگو به سردبیری و تهیه کنندگی محمدرضا نظری از ساعت 21 روی آنتن می‌رود.