کتاب «فرهنگ فلسفه دکارت» اثر جان کاتینگم با ترجمه علی افضلی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کتاب برگزیده بیستمین دوره جایزه کتاب فصل شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جان کاتینگم  (John Cottingham) ـ اهل انگلستان و متولد 1943 م. ـ استاد ممتازِ بازنشسته دانشگاه ردینگ در انگلستان است و سِمَت‌های علمی و اجرایی متعددی در مراکز گوناگون علمی و آکادمیک داشته است.

عمده پژوهش‌های فلسفی وی بر محور اوایل دوران فلسفه جدید، فلسفة دین و فلسفه اخلاق دور می‌زند و تا به حال بیش از ده کتاب و نیز بیش از هشتاد مقاله در نشریات یا کتاب‌ها به صورت فردی یا با همکاری دیگران تألیف، ترجمه و یا ویرایش کرده است.

کاتینگم به زبان‌های لاتین، یونانی و فرانسه مسلط است و مهم‌ترین تخصص وی در فلسفه‌های جدید، فلسفه دکارت است؛ امروزه او از بزرگترین دکارت شناسان جهان به‌شمار می‌رود و بخش مهمی از آثار وی مربوط به فلسفة دکارت است و رساله دکتری وی هم در فلسفة دکارت بوده است.

مهمترین فعالیت کاتینگم در حوزة فلسفة دکارت، سَرویراستاری ترجمه آثار فلسفی دکارت از متون اصلی لاتینی و فرانسوی به زبان انگلیسی ـ در سه مجلّد ـ است که خودش مترجم اصلی بخش‌های مهمی از آن آثار ، مانند کتاب‌های «تأملات در فلسفه اولیٰ» و «اعتراضات و پاسخها»، بوده است.

در حال حاضر این مجموعه سه جلدی کامل‌ترین مجموعه آثار فلسفی دکارت به زبان انگلیسی در جهان است که در سال‌های 1984 ـ 1991 از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده و بارها تجدید چاپ شده است. افزون بر این، کاتینگم کتاب‌های مستقل متعدد، و نیز بخش‌هایی از کتاب‌های دیگر را در فلسفه دکارت، شخصاً تألیف کرده و یا سَرویراستار آنها بوده است و مقالات بسیاری نیز در فلسفه دکارت دارد.