قصرشیرین - خبرگزاری مهر: فرماندار قصرشیرین گفت: بیش از 500 میلیون دلار کالا از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرماندار قصرشیرین عصر روز چهارشنبه در جلسه مسئولان گرمیان عراق گفت: در سه ماهه اول امسال 530 میلیون دلار کالا از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان به عراق صادر شده است.

وی با بیان اینکه پرویزخان مهمترین مرز جمهوری اسلامی ایران برای صادرات کالاهای غیر نفتی به عراق است، تصریح کرد: در همین مدت 19 هزار و 200 کامیون حامل سوخت عراقی محموله ایی به ارزش 480 هزار تن وارد کشورمان کرده اند.

حسین پروین افزود: ارزش وزنی کالاهای صادر شده از این مرزها در مدت مذکور 957 هزار تن است که از نظر دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 و از نظر وزنی 44 درصد رشد را نشان می دهد.

فرماندار قصرشیرین گفت: مرز پرویزخان نقش موثری در رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق دارد و دو طرف از فعالیت های اقتصادی این مرز منافع زیادی دارند.
 
وی اظهار داشت: قصرشیرین و منطقه گرمیان دارای اشتراکات متعدد زبانی، اعتقادی و فرهنگی هستند و با رسمی شدن مرز پرویزخان زمینه تعاملات بیشتری میان این دو منطقه فراهم شده است.
 
وی در ادامه با تأکید بر جهاد اقتصادی و تسهیل در امر صادرات در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: تلاش می کنیم موانع و مشکلات امر صادرات در این مرز بر طرف شود.
 
جانشین اداره گرمیان عراق نیز با تقدیر از تلاش های جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد زیر ساخت های لازم در امر صادرات و تعریض و احداث پل در مرز رسمی پرویزخان گفت: این مرز نقش بسیار موثر و مهمی در رونق اقتصادی دو طرف دارد.
 
انور عبدالله همچنین بر رفع مشکلات و موانع موجود در راه صادرات کالا از این مرز به منطقه گرمیان تاکید کرد و افزود: امیدواریم در آینده با رفع مشکلات و موانع، شاهد افزایش صادرات کالاهای با کیفیت از این مرز رسمی باشیم.
 
حمل یکسره کالاهای فاسد شدنی از جمله میوه و تره بار از ایران به عراق، تخلیه و بارگیری این محموله ها در داخل عراق، پیگیری حقوق تجار مالباخته ایرانی توسط طرف عراقی، تقویت پوشش مخابراتی آسیاسل عراق در مرز پرویزخان، ایجاد نمایندگی بیمه در مرز پرویزخان توسط طرف ایرانی و پیگیری لازم برای ورود خودروهای عراقی به داخل کشور جمهوری اسلامی ایران از جمله موضوعات مورد تاکید دو طرف بود.
 
پیگیری برای جلوگیری از تعطیلی فعالیت مرز پرویزخان در روزهای تعطیل و جمعه به غیر از عید نوروز و اعیاد فطر و قربان، افزایش تعداد کامیون های حامل کالا و عدم استفاده از کامیون های فرسوده، جلوگیری از قاچاق، خرید و فروش سوخت توسط رانندگان عراقی و ایجاد امکانات رفاهی برای کوله بران در مرز پرویزخان از دیگر مباحثی بود که طرفین بر اجرای آنها تاکید کرد.
 
همچنین مقرر شد مسئولان کشاورزی منطقه گرمیان عراق، لیست علمی آفات میوه و تره خود را در اختیار مسئولان ایرانی قرار دهند.