رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: برگزاری همایش‌های قرآنی از امتیازات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی راغبی در ششمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد با ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش و در یافت مقالات، افزود: امتیازی که مسابقه‌های بین‌المللی قرآن کریم نسبت به سایر مسابقه‌ها دارد این است که تنها به قرائت و حفظ پرداخته نمی شود بلکه به مباحث پژوهشی پیرامون قرآن کریم نیز توجه می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به برگزاری شش دوره همایش پژوهش‌های قرآنی رویکرد ما در این دوره به سوی مقاله‌های علمی پژوهشی است که بتواند از قرآن کریم مباحث علمی پژوهشی را اتخاذ کند تا بتوانیم در این عرصه به تولید دانش قرآنی بپردازیم.
 
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این‌که در این دوره از همایش در سه جهت عمده حرکت کرده‌ایم افزود: تاکنون اگر نگاه ما در زمینه تدوین مقالات نگاه شخصی و فردی به قرآن بوده است سعی کرده‌ایم که به سمت نگاه حاکمیتی به قرآن برای بهره‌مندی از آیاتی که جامعه را هدایت می‌کنند و می‌توان بر اساس آن‌ها نظام‌سازی کرد و در مباحث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطالبی را اتخاذ کرد حرکت کنیم.
 
راغبی یاد آور شد: درششمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی دو محور؛ قرآن و بیداری اسلامی، قرآن و تکامل جامعه بشری با 28 موضوع و زیر عنوان در تدوین مقالات در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان این که جهت دیگراین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی بر اساس تدوین علوم انسانی اسلامی شکل گرفته است، گفت: اگر سال‌ها ترجمه کننده کتب علوم انسانی بوده‌ایم باید با توجه به منویات مقام معظم رهبری در این عرصه جهت را به سوی تدوین علوم انسانی اسلامی تغییر دهیم و ما نیز در این همایش سعی کرده‌ایم که موضوعات مد نظر جهت تدوین مقالات در این عرصه قرار گیرند.
 
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: رویکرد دیگر ما در ششمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در مراکز دانشگاهی، حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز علمی چه در داخل و چه در خارج از کشور و بهره‌گیری از استادان و صاحب‌نظران این عرصه بوده است.
 
راغبی خاطرنشان کرد: 550 مقاله از 17 کشور جهان به این همایش ارسال شد که از این تعداد 50 مقاله از خارج و 500 مقاله از داخل کشور از سوی 65 دارنده مدرک دکترا، 197 دارنده مدرک کارشناسی ارشد و 118 محقق از حوزه علمیه قم بوده است که این تعداد آمار خوبی برای چنین همایشی است.
 
راغبی با بیان این‌که امسال تعداد مقالات صددرصد افزایش یافته است ادامه داد: از لحاظ کیفی نیز تمامی آن‌ها قابلیت چاپ داشته و سطح علمی آن‌ها نیز ارتقا یافته است.
 
وی در خاتمه افزود: مقالات دریافت شده توسط داوران متبحر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها 20 مقاله برتر شناخته شده است.