بندرعباس - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان گفت: امسال هدر رفت آب هرمزگان به کمتر از 20 درصد می رسد.

به گزارش خبنرگار مهر، تفاصل مقدار آب ورودی به سیستم یا مقدار مصرف واقعی را هدررفت یا آب بدون درآمد می گویند که این هدررفت شامل مصارف مجاز، غیرمجاز، هدررفت ظاهری و هدررفت واقعی می شود. همچنین مصارف مجاز مربوط به آبی است که جهت شستشوی شبکه، مخازن و سایر تاسیسات آب و فاضلاب استفاده می شود همچنین مصارف غیر مجاز شامل سرقت آب، خطاهای مدیریتی، پرسنلی، خطای اندازه گیری کنتورهای آب است.

هدررفت واقعی نشست در شبکه توزیع آب، نشست از خطوط انتقال ، سرریز از مخازن و نشست از انشعابات است که با شناسایی هر یک از لوله های مذکور از جمله؛شناسایی انشعابات غیرمجاز و تعویض کنتور های خراب و شناسایی و حذف خطاهای مدیریتی در قرائت و اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده اقدام بسیار خوبی در جهت کاهش هدررفت آب بعمل آمده است.

در همین رابطه حسین خادمی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده اقدام بسیار خوبی در راستای کاهش هدررفت آب به عمل آمده، گفت: با اقدامات انجام شده میزان هدررفت آب از سال 85 که بالغ بر 32 درصد بوده به 24 درصد رسیده و در سال جاری به کمتر از 20 درصد خواهد رسید.

خادمی افزود: از سال 85 تاکنون بیش از 600 کیلومتر از شبکه آب شهرها اصلاح شده و بیش از 500 کیلومتر توسعه شبکه کار شده همچنین 120کیلومتر خط انتقال احداث و 77 کیلومتر از خط انتقال بازسازی شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 26 حلقه چاه جدید حفر و تجهیز شده و نزدیک به 30 حلقه چاه کف شکنی شده و حدود 60 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب احداث و 70 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب نیز ترمیم شده است.

به گفته وی هفت ایستگاه پمپاژ به بهره برداری رسیده که تمام این تاسیسات در کاهش هدررفت آب نقش موثری داشته است.

خادمی تصریح کرد: پیش بینی شده تا پایان برنامه پنجم میزان هدررفت آب در شبکه ها به 15 درصد کاهش یابد که جهت رسیدن به این شاخص لازم است بیش از 850 کیلومتر از شبکه های آب شهر بازسازی و بیش از 205 کیلومتر از خطوط انتقال بازسازی و بیش از یکصد هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب احداث شود.